Potrivit agenției cele mai uzuale clauze abuzive sunt admiterea unei penalităţi în echivalenţa unei valori procentuale din valoarea bunului imobil sau din suma datoriei pentru fiecare zi de întîrziere care o va achita consumatorul în cazul încălcării termenelor de achitare stabiliţi în contract şi a doar unei valori procentuale infime din suma achitată la zi de către beneficiar.
O altă prevedere considerată abuzivă este clauza contractuală prin care consumatorului îi este restricționat timpul de prezentare a obiecțiilor referitoare la calitatea lucrărilor executate la blocul de locuit și în apartament. Conform prevederilor art. 269 alin. (1) al Codului Civil regăsim că în contractul pentru executarea de lucrări, dreptul ce se naşte din viciul construcţiei se prescrie în termen de 5 ani.
Potrivit prevederilor din unele contracte, consumatorul este în drept să solicite unilateral și anticipat rezilierea contractului din varii motive, compania angajîndu-se să restituie mijloacele bănești încasate de la consumator cu perceperea unui comision de cîteva % din costul imobilului. În unele condiții de reziliere a contractului din inițiativa consumatorului, se poate prevedea abuziv posibilitatea restituirii mijloacelor bănești, doar după vînzarea imobilului către o terță persoană/ încheierii unui contract cu alt investitor.
Întru evitarea clauzelor abuzive în contractele încheiate, APC recomandă consumatorilor înainte de a semna:
– să citească contractul;
– să ceară întotdeauna detalii despre clauzele contractuale pe care nu le înțelege și/sau reformularea lor;
– să negocieze clauzele care considerați că vă creează obligații care nu le veți putea onora;
– să solicite includerea ofertelor sau carcateristicilor bunului care sunt declarate doar verbal;
– să nu semneze niciodată un contract înainte de a-l citi și înțelege în totalitate;
– să nu semneze niciodată un contract în care au rămas rubrici necompletate.