Un factor importanta în starea de sănătate a fiecărei persoane o reprezintă mâncarea. O alimentaţie corespunzătoare este importantă pentru sănătatea organismului, pentru menţinerea unei greutăţi corporale, pentru îmbunătăţirea stării de bine şi reducerea riscului numeroaselor boli, inclusiv boli de inimă, atac cerebral, cancer, diabet şi osteoporoză. Un regim alimentar neechilibrat poate induce carenţe nutriţionale şi reprezintă factor de risc în apariţia maladiilor.

În conformitate cu datele Organizaţiei Mondiale ale Sănătăţii (OMS), există cinci riscuri majore care contribuie la creşterea mortalităţii pe glob, precum sunt: hipertensiunea arterială, consumul de tutun, valorile sporite ale glucozei în sânge, lipsa activităţii fizice, excesul de greutate şi obezitatea. Aproximativ o treime din decesele prin maladii cardio-vasculare şi o pătrime din decesele prin cancer sunt condiţionate de nutriţia iraţională.

Potrivit datelor statistice, 75% dintre bolile de astăzi sunt consecinţa alimentaţiei nesănătoase şi a stilului de viaţă dezordonat. Modul în care te alimentezi, originea produselor, obiceiurile alimentare în general au o importanţă majoră în echilibrul organismului.

Dietele bogate în zaharuri, grăsimi saturate şi trans, alimente cu conţinut scăzut de fibre şi băuturi cu conţinut sporit de zahăr contribuie la creşterea riscurilor de sănătate. Consumul excesiv de fast-food şi alimente procesate amplifică aceste riscuri şi mai mult.

Efectele alimentației nesănătoase

Alimentația nesănătoasă este asociată cu cei patru factori de risc care contribuie la creşterea mortalităţii pe glob: hipertensiunea arterială, glucoza ridicată din sânge, excesul de greutate şi obezitatea, colesterolul ridicat.

– Consumul insuficient de fructe şi legume creşte riscul bolilor cardiovasculare şi unor tipuri de cancer.
– Consumul de sare din dietă este un factor important al nivelului tensiunii arteriale şi a riscului cardiovascular global; hipertensiunea arterială constituie factorul de risc numărul unu al mortalităţii în întreaga lume.
– Consumul sporit de grăsimi saturate şi trans-grăsimi este legat de apariţia maladiilor cardio-vasculare.

Recomandările pentru o alimentaţie sănătoasă prevăd consumul de:

– alimente diversificate,
– cantităţi adecvate pentru menţinerea unei greutăţi corporale corespunzătoare (controlul porţiilor),
– multe fructe, legume şi peşte,
– alimente bogate în amidon şi fibre,
– cât mai multă apă,
– mai puţină sare (nu mai mult de 6 g/zi),
– alcool cu masură.