/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 792: Rachete secrete și paradoxul invaziei ruse. Kremlinul vrea să saboteze summitul de pace

Cercetătorii Rainer Weiss, Barry C. Barish și Kip S. Thorne sunt laureații Premiului Nobel pentru Fizică 2017

03 octombrie 2017, ora 13:02

LIGO, observatorul de interferometru gravimetric cu laser, este un proiect de colaborare cu peste o mie de cercetători din mai mult de douăzeci de țări. Împreună, ei au realizat o viziune care are aproape cincizeci de ani. Laureații din acest an ai premiului Nobel, cu entuziasm și hotărâre, au contribuit împreună pentru succesul LIGO. Astfel, pionierii Rainer Weiss și Kip S. Thorne, alături de Barry C. Barish, au dus proiectul la îndeplinire, iar patru decenii de efort au condus la observarea undelor gravitaționale.

În comunicatul comitetului se arată că la mijlocul anilor ’70, Rainer Weiss analizase deja posibilele surse de zgomot de fundal care ar deranja măsurătorile și, de asemenea, proiectase un detector, un interferometru bazat pe laser, care să depășească acest zgomot. La început, atât Kip Thorne, cât și Rainer Weiss au fost ferm convinși că undele gravitaționale ar putea fi detectate și vor aduce o revoluție în cunoașterea universului.

Astfel, prin intermediul proiectului LIGO a reușit să utilizeze o pereche de interferometre laser gigant pentru a măsura o schimbare de mii de ori mai mică decât un nucleu atomic, cum este valul gravitațional care a trecut pe Pământ.

Anul trecut Premiul Nobel a fost câștigat de cercetătorii David Thouless, Duncan Haldane si Michael Kosterlitz pentru „descoperirile teoretice în domeniul tranzițiilor de fază și fazelor topologice ale materiei”, adică diferitelor stări prin care poate trece materia.

Sezonul Nobel a debutat luni, când cercetătorii Jeffrey C. Hall, Michael Rosbash şi Michael W. Young au câştigat premiul Nobel pentru Medicină pe 2017 pentru „descoperirile privind mecanismele moleculare în controlul ritmului circadian”.

Menționăm că miercuri la ora 12.45 va fi anunțat laureatul pentru Chimie. Joi, de la ora 12.00, va fi anunţat câştigătorul premiului Nobel pentru Pace. Premiul Nobel pentru Economie, acordat în memoria lui Alfred Nobel, va fi anunţat luni, 9 octombrie, de la ora 12.45.

Data anunţării celui mai aşteptat, disputat şi comentat premiu, cel pentru Literatură, încă nu este stabilită.