Echilibrul forțelor pe piața de publicitate de la noi din țară s-a schimbat. Casa de vânzări „Casa Media”, care ar fi controlată de liderul PDM Vladimir Plahotniuc, și „Exclusive Sales House” aflată sub controlul socialiștilor, au convenit asupra unei colaborări. Acestea promit clienților o reducere suplimentară, dacă își vor plasa publicitatea numai prin intermediul acestor case de vânzări. Astfel, 80% din bugetul pentru publicitate se vor îndrepta către „Casa Media” și 20% către „Exclusive Sales House”, scrie NewsMaker.md.

Cu privire la schimbarea situației pe piața de publicitate din Moldova a anunțat directorul executiv al casei de publicitate Nova TV, Evgheni Sergheev. Aceste informații au fost, de asemenea, confirmate de alți jucători de pe piață, notează newsmaker.md.

În Moldova există patru case de vânzare a publicității:

1. Casa Media – vinde publicitate pentru Prime, Canal 2, Canal 3, Publika TV, CTC-Mega, Familia Domashny, N4 și Ren-Moldova)
2. Exclusive Sales Hous – Exclusiv TV, Accent-TV, «NTV-Moldova»
3. Nova TV – RTR-Moldova și mai multe portaluri online
4. Pro Digital – Pro TV, Acasa în Moldova.

De menționat că, restul canalelor TV își vând singure publicitatea. Cea mai mare dintre cele patru case de vânzare este Casa Media.

„Reducerile pot ajunge până la 85%”

Potrivit interlocutorilor NM, Casa Media și Exclusive Sales House au convenit asupra unei reduceri suplimentare pentru clienți, dacă aceștia sunt de acord să posteze toată publicitatea doar prin intermediul acestor două case de vânzări. În același timp, bugetul publicitar este împărțit în proporție: 80% – Casa Media și 20% – CExclusive Sales House. „Dacă clientul este de acord cu aceste condiții, atunci el primește un discount general, care poate ajunge până la 85%”, a declarat Evgheni Sergheev. Dar dacă, clientul dorește să-și plaseze publicitatea și pe alte canale TV sau să distribuie bugetul într-o proporție diferită, acesta nu va beneficia de nicio reducere.

Astfel, a explicat Sergheev, alte case de vânzări și canale TV care vând publicitate pe cont propriu pot rămâne fără publicitate. Ceea ce se întâmplă deja, a remarcat interlocutorul: compania Reckitt Benckiser (produse de igienă), Orimi-Trade (ceai și cafea) și Zdorovit, au refuzat deja cooperarea cu casa de vânzări Nova TV.

Informația despre acordul celor două case de vânzări a fost confirmată pentru sursa citată de către directorul executiv al Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova, Galina Zablovskaya, care a precizat că, pe piața de publicitate, aceasta înțelegere a devenit cunoscută la sfârșitul anului trecut. „Da, există un acord, acesta este deja un fapt bine cunoscut pe piață. Dacă împărțiți [în proporția propusă] bugetele, atunci veți beneficia de reduceri… Și dacă anterior, clineții primeau această reducere suplimentară, doar dacă întregul buget a era alocat pentru cei de la Casa Media, acum – este împărțit de cei de la Casa Media și Exclusive Sales House. Având în vedere această reducere suplimentară, se pare că cei de la Pro Digital, Nova TV și posturile TV care își vând publicitate pe cont propriu, rămân în afara pieție”, a spus Zablovskaya.

Aceasta a menționat, de asemenea, că în timpul negocierilor proporția alocării bugetelor poate fi schimbată. „Agentul de publicitate ar trebui să argumenteze acest lucru. De exemplu, faptul că publicul țintă vizionează mai mult canale de televiziune, care vinde prin Exclusive Sales House. Pot exista argumente diferite. Există o proporție recomandată, dar aceasta poate fi schimbată”, a spus Zablovskaya.

Ea a adăugat că acesta este prima dată când casele de vânzări din Moldova ajung la un astfel de acord. „Nu este nimic ilegal. Dacă nu ar permite să plaseze publicitate la alții… dar în condițiile actuale, din punct de vedere juridic, nu ai ce să le reproșezi”, a adăugat directorul executiv al Asociației Agențiilor de Publicitate.

Informațiile privind acordul celor două case de vânzări au fost confirmate de interlocutorul unei agenții de publicitate care a insistat asupra anonimatului. „Există un acord, dar acesta nu a fost documentat”, a spus sursa, menționând că aceste două case de vânzare acoperă 70% din audiența TV.

Potrivit interlocutorului, scopul acestui acord este creșterea volumului pieței și mmicșorarea fluxului de clienți către canalele RTR-Moldova, Jurnal TV, Pro TV și alte canale independente. El a explicat că în acest an toate posturile TV au majorat cu 40%-100% prețurile la publicitate datorită noilor cerințe de majorare a volumului de conținut propriu.

Directorul comercial al grupului de agenții de publicitate Vivaki, Dorel Samoila, a declarat că a auzit zvonuri despre acest acord, dar nu există confirmări documentar. Potrivit lui, Vivaki are acum „clienți care plasează publicitate fără probleme simultan prin intermediul Casa Media, Exclusive Sales House și la RTR-Moldova”.

„Acestea sunt bârfe”

Casa Media și Exclusive Sales House resping categoric existența unui astfel de acord. „Acestea sunt bârfe”, a spus proprietarul Exclusive Sales House, deputatul socialist Corneliu Furculiță. „Acest lucru nu poate fi realizat, un astfel de acord nu poate fi. Am creat casa noastră de vânzări și, deși vindem publicitate pe canalele noastre, trimitem oferte și altor posturi TV”, a asigurat Furculiță. Potrivit lui, posibilitatea stabilirii unui acord cu Casa Media nu a fost nici măcar discutat.

Același lucru l-a declarat și directorul comercial al „Casa Media”, Octavian Hanganu. El a sugerat că astfel de zvonuri au apărut datorită faptului că Casa Media a încetat să mai ofere reduceri în acest an în pachetul „90% GRP la Casa Media” și „100% GRP la Casa Media”, păstrând doar pachetul „80% GRP” (pachetele includ o reducere suplimentară dacă clientul plasează prin Casa Media 100%, 90% sau 80% din bugetul său de publicitate).

Întrebat de NewsMaker de ce Casa Media a păstrat doar un pachet pentru 80% din buget, Hangan a răspuns că în acest an casa de vânzări „a devenit mai puțin militantă”, din diferite motive – „mai multe cercetări, momente, detalii”, pe care Casa Media nu vrea să le facă publice.

La întrebarea, dacă în pachetul „80% GRP” există o condiție suplimentară despre unde trebuie plasate celelalte 20% din bugetul de publicitate, Hanganu a spus că poate vorbi doar despre Casa Media. „Cum pot dicta cuiva unde să plaseze publicitate? Voi veni și voi spune: plasați 20% acolo sau dincolo?” – a fost răspunsul directorului comercial al Casa Media.

Newsmaker nu a reușit să obțină comentarii la acest subiect de la Consiliul concurenței – la momentul publicării articolului, site-ul nu primise un răspuns la solicitarea expediată instituției săptămâna trecută.