În timp de o săptămână autorii campaniei „Adoptă un trol” au reușit să adune 690 de dolari de la 54 de donatori. Autorii campaniei își propun să adune o sumă de 4.000 de dolari pentru a scoate la iveală informații veridice și a răsplăti sursele care le vor oferi.

„Adoptă un trol” este o campanie de deconspirare a trolilor și a șefilor lor. Aceștia colectează bani pentru a putea plăti pentru informația despre fermele de troli din Moldova: cine sunt șefii, ce sume se dau, cum funcționează sistemul. „Trolii răspândesc minciuni și știri false pe Internet. Pentru a-și promova stăpânul și partidul care îi plătește, ei atacă, denigrează și creează ură. Facem un prim pas în lupta cu minciunile și manipulările”, este indicat în descrierea campaniei.

Campania a apărut în aproape toată media decentă, independentă și profesionistă. Au apărut chiar și pamflete banale despre inițiatorii și susținătorii campaniei. Înseamnă că ceva-ceva deranjează”, a menționat Vlada Ciobanu, una dintre inițiatorii campaniei.

Cine sunt trolii?

Comentatori plătiți care răspândesc minciuni și denigrări în spațiul online moldovenesc. Sunt comentatori, pagini de „satiră”, bloggeri plătiți, site-uri de știri false sau anonime. Căutăm informație despre ei.

OK, dar troli sunt diferiți…

Nu ne interesează orice răutăcios agresiv ce „trolește” pe facebook insultând oamenii ce nu-i plac. Fiecare decide cum să se comporte online și acești oameni nu sunt vizați de inițiativa asta. Pe noi ne interesează mașinăria sofisticată și bine coordonată ce combină comentatorii, bloggerii (cunoscuți sau anonimi), știri false, știri de satiră, mai nou, vloggeri. Vrem informație despre sistem.

Ce vom face cu banii colectați?

Banii vor fi dați oricui ne oferă informație cu dovezi despre mașinăria trolilor. Este plata pentru informație și o motivație în plus pentru ca persoana care deține informație să o divulge publicului. NU vom discrimina – o să plătim orice sursă, inclusiv persoane angajate la moment sau în trecut în această afacere, dar nu doar. Oricine știe ceva este binevenit să împărtășească informația.

Cum vom decide cui dăm bani și ce sumă?

Vom îndemna jurnaliști independenți de investigație să evalueze validitatea informației prezentate. Împreună vom decide costul informației, dacă informația este de interes pentru public și dacă merită bani. De asemenea, donatorii care fac o donație mai mare de 300 USD vor avea un cuvânt de spus.

Ce facem cu informația?

O oferim unui grup de jurnaliști să o publice.

De ce să plătim pentru troli care și așa sunt plătiți?

Campania nu se adresează doar trolilor angajați. Oricine cunoaște, întâmplător sau nu, vreo informație sau a lucrat anterior în sistem, este îndemnat să considere această ofertă unică pe piața din Republica Moldova. În același timp, vrem să oferim o recompensă financiară pentru cei care ne vor furniza informație valoroasă. Deși nu este un lucru atât de comun, jurnaliștii își plătesc sursele, dacă au bani. Interesul public este mai presus de orice. Când unica posibilitate de a obține informație valoroasă este contra plată, atunci unele redacții plătesc. Dacă au bani.

Care este legătura între troli și libertatea de exprimare?

Spațiul public online moldovenesc este plin de troli plătiți, din corupție Ei promovează anumite mesaje comandate, distrug dezbaterea sănătoasă, seamănă ură, denigrează persoane și instituții, creează confuzie printre cetățeni și nu poartă nicio responsabilitate morală sau legală pentru acțiunile lor.

Ce informație căutăm?

Orice. Pentru că nu se cunoaște nimic.
Există cheltuieli. Orice postare costă bani. Noi vrem să știm câți și din ce surse.
Există oameni care coordonează procesul. Alții preiau comanda. Vrem să îi cunoaștem.
Există oficii unde acești oameni se adună. Vrem să știm unde.
Există decizii despre „politica editorială” comună a site-urilor de știri false și „satiră”, a bloggerilor afiliați și a comentatorilor. Noi vrem să știm cum asta se întâmplă.
Există sisteme de raportare și monitorizare a lucrului. Noi vrem să știm și asta.
Există fotografii, emailuri, mărturii chiar. Ne interesează tot.

Potențialilor suporteri:

Vă rugăm să contribuiți cu oricât puteți. Noi vrem să găsim informație despre fermele de troli. Micile voastre contribuții înseamnă susținere și încredere. Cu ele ne va fi mult mai ușor.

Partidelor vizate:

În inițiativa dată am spus că nu vom pomeni numele nici unui partid sau persoane. Noi nu ieșim împotriva unei anumite formațiuni politice.

Inițiatorii campaniei sunt Vlada Ciobanu și Dumitru Alaiba.

publicitate