Experții asociației constată că „dacă este luat în calcul termenul la care modificarea de către Parlament a Codului electoral a intrat în vigoare – în vara lui 2017, dar și recomandarea Comisiei de la Veneția ca schimbările în lege care țin de alegeri să aibă loc cu cel puțin un an înainte de alegeri, această inițiativă a CEC pare să fie tardivă.”
Determinantă, însă, este și abordarea pe care o aduce această modificare în defavoarea diasporei. Mai exact, ar putea avea loc excluderea posibilității ca cetățenii care s-au înregistrat prealabil să voteze conform listelor de bază. Prin urmare, aceasta vine în contradicție cu recomandările internaționale privind alegerile din Republica Moldova, care au recomandat limitarea numărului de alegători care au votat pe liste suplimentare.
Mai mult, inițiativa nu ar trebui să preceadă completări la acest capitol și în alte câteva acte mai cuprinzătoare, cum ar fi bunăoară Regulamentul privind particularitățile constituirii și funcționării secțiilor de votare pentru alegătorii din stânga Nistrului. Per ansamblu, însă, asociația salută intenția CEC de a dezvolta – chiar dacă cu întârziere – cadrul normativ privind înregistrarea prealabilă și a cetățenilor Republicii Moldova cu domiciliul înregistrat în localitățile din stânga Nistrului.
Recomandarea generală a asociației este de a suspenda examinarea proiectului hotărârii pentru modificarea și completarea Regulamentului privind înregistrarea prealabilă, aprobat prin hotărârea Comisiei Electorale Centrale (CEC) nr. 2547 din 21 mai 2014 până la modificarea și ajustarea în regim prioritar a cadrului normativ general. Constatările Promo-LEX, dar și recomandările asociației, care vizează inclusiv și diaspora, pot fi consultate în textul Opiniei, pe care îl găsiți mai jos.