Autoritățile publice locale admit abateri atunci când publicul nu este lăsat să cunoască multe despre munca acestora, în special în ceea ce privește afișarea informației obligatorii pe pagina de internet, procesul de achiziții publice, facilități pentru persoanele cu nevoi speciale, dar și privind emiterea răspunsurilor către cetățeni, constată Promo-LEX într-un Raport pentru a doua jumătate a anului 2017.

Contracte de achiziții semnate în baza unei singure oferte

Deși legea obligă asigurarea concurenței în achiziții publice, valoarea contractelor semnate cu autoritățile locale în urma concursurilor cu un singur participant însumează circa 145 milioane de lei (!) pentru semestrul doi al anului trecut. Acest fapt trezește îngrijorare în condițiile actuale ale dezvoltării economiei locale, chiar dacă aproape jumătate din contracte au fost semnate cu participarea a patru și mai mulți concurenți. Ca și în prima jumătate a anului trecut, majoritatea resurselor financiare ale autorităților locale au fost dedicate lucrărilor de construcție.

În Raport aflați și alte date la subiect, inclusiv companiile cu care au fost semnate cele mai multe contracte, dar și valoarea contractelor încheiate cu o companie care a figurat într-un dosar de corupție cercetat de Centrul Național Anticorupție.

Folosirea abuzivă a resurselor administrative – învăluită în mister

Majoritatea celor intervievați din consiliile raionale/municipale și deputații Adunării Populare a Găgăuziei au refuzat să răspundă întrebărilor legate de posibile abuzuri în folosirea resurselor administrative, unii au amânat discuțiile, iar alții au refuzat comunicarea. Potrivit legii, pedeapsa maximă pentru folosirea resurselor administrative în campaniile electorale este de trei ani de închisoare. Recomandarea Promo-LEX este ca legea să pedepsească aceste fapte nu doar în campaniile electorale, ci și în afara acestora.

Situația e și mai îngrijorătoare datorită faptului că un număr impunător din aleșii locali au menționat că au fost supuși intimidărilor fizice sau psihice pentru ca să ia anumite decizii (în peste 20%), dar și că au fost amenințați cu intentarea dosarelor sau cu pierderea locului de muncă.

Locuitorii nu sunt implicați în bugetarea participativă

Bugetarea participativă este aplicată abia de un an, iar impactul acesteia a fost resimțit doar în Chișinău și Bălți. Atunci când aceasta este pusă în valoare, locuitorii au posibilitatea reală să decidă – prin vot – felul în care sunt cheltuiți o parte din banii publici. În acest scop, Promo-LEX recomandă obligarea prin lege a autorităților locale să implementeze acest concept în țară.

Fără răspuns din partea autorităților locale rămân o treime din solicitanții de informații

Pentru ca să pună la încercare capacitățile autorităților locale la trimiterea răspunsurilor către solicitanți, sub supravegherea Promo-LEX au fost expediate peste 70 de scrisori către acestea. Cu regret, asociația a constatat că o treime din persoanele care au cerut anumite informații publice să le cunoască, nu au primit niciun răspuns de la autoritățile locale.

Doar 4 din 32 autorități locale au număr de telefon anticorupție afișat online

Monitorizarea paginilor web ale autorităților locale indică spre o situație precară în ceea ce privește transparența decizională. Totuși, cerința legală, care poate fi îndeplinită cu eforturi minime de către autoritățile locale este afișarea pe pagina web a instituțiilor a unui număr de telefon anticorupție. Asociația, însă, a constatat că doar 4 din 32 autorități locale au făcut-o (!). La fel, doar un sfert din autoritățile locale au publicat pe pagina web un plan de integritate instituțional și doar o treime au publicat CV-urile conducerii.

Aproape jumătate din autoritățile locale nu au rampe de acces

O situație precară a fost constatată și la dotarea cu minim de facilități a sediilor consiliilor raionale și municipale. Vorbim aici despre lipsa în jumătate din sedii a rampelor pentru persoane cu necesități speciale și mame cu copii în cărucioare, cameră separată pentru alăptarea copiilor sugari nu există în niciunul din sedii, dar nici elementarul scaunelor în hol pentru cetățeni nu este asigurat pe deplin.

Rețelele sociale – utilizate de 2 ori mai mult în comunicarea cu autoritățile locale

Informația publicată pe internet de către autoritățile locale, precum și comunicarea pe rețelele sociale și poșta electronică sunt cel mai des folosite de cetățeni în relația cu aleșii locali. Mai mult, comparativ cu prima perioadă a anului 2017, comunicarea în baza rețelelor de socializare cu autoritățile locale este folosită de două ori mai mult.

O treime din ședințe transmise live

Asociația Promo-LEX apreciază și salută transmiterea live a ședințelor autorităților deliberative de nivelul II, considerând acesta un element care sporește transparența procesului decizional. Deși este un procedeu relativ nou pentru Republica Moldova, constatăm că peste 30% din ședințe în perioada monitorizată au fost transmise în direct fie prin intermediul portalurilor online, fie în direct pe TV.

Mai multe la subiect despre toate raioanele din țară, în a doua jumătate a anului 2017 – inclusiv recomandări pentru Parlament și alte autorități – aflați direct din Raportul Promo-LEX privind transparența activității administrației publice locale de nivelul II și a UTA Găgăuzia.

Experții asociației spun că, deși au fost observate și tendințe pozitive în unele cazuri – precum publicarea codurilor de etică și a bugetelor – situația necesită îmbunătățiri substanțiale în consiliile raionale și municipale. Deși deseori este invocată lipsa autonomiei locale financiare, există cauze care pot fi soluționate cu puterile proprii.

În comparație cu primul raport pe 2017, pentru a doua jumătate a anului au fost examinate componente noi, precum cea care ține de posibile folosiri abuzive a resurselor administrative, dar și a fost întreprinsă o comparație între cele două perioade examinate în anul precedent.