Avizul din 2017 a recunoscut decizia suverană a parlamentarilor moldoveni cu privire la sistemul electoral, dar în circumstanțele particulare ale Republicii Moldova nu a recomandat modificarea propusă pe motiv că partidele electorale din circumscripțiile electorale cu un singur membru ar putea fi vulnerabile la influența nejustificată și manipularea de către oameni de afaceri locali cu resurse.
Mai exact, avizul comun 2017 a constatat că „în contextul actual al Moldovei, reforma propusă ar putea avea un efect negativ la nivel de circumscripție, în care candidații majoritari independenți pot dezvolta legături sau pot fi influențați de oameni de afaceri sau alți actori care își urmează propriile interese separate”. De asemenea, s-au constatat îngrijorări cu privire la organul competent și criteriile de constituire a circumscripțiilor cu un singur membru, precum și efectul pragurilor asupra reprezentării femeilor. Având în vedere aceste preocupări și având în vedere lipsa de consens asupra acestei probleme polarizante, avizul comun a concluzionat că schimbarea sistemului electoral “nu este recomandabilă în acest moment”. Rămâne de văzut cum va fi pus în aplicare sistemul mixt în practică în viitoarele alegeri, iar preocupările reținute în avizele comune din 2014 și 2017 sunt reiterate. Nu există informații noi care să sugereze o concluzie diferită în avizul actual.
„Pentru a atenua potențialele efecte negative ale schimbării sistemului electoral, ar trebui adoptate dispoziții adecvate în domeniul finanțării și supravegherii campaniilor, așa cum se recomandă în avizul comun din decembrie 2017. Pot fi necesare măsuri mai stricte pentru a contracara echilibrul excesiv al oamenilor de afaceri locali în circumscripțiile cu un singur membru. În acest sens, este o evoluție pozitivă faptul că limitele pentru donații au fost reduse la articolul 38 alineatul (2) litera (e),” se arată în avizul publicat pe 19 martie.
Preocupările legate de adoptarea unui sistem electoral mixt ar trebui, de asemenea, să i-a în considerare pragurile de reprezentare în componenta proporțională a alegerilor. În alte opinii recente, Comisia de la Veneția a subliniat importanța luării în considerare a efectelor combinate ale măsurilor din legea electorală asupra dreptului alegătorilor la vot egal.
În același timp, avizul se referă și la circumscripții. Autorii notează că, teritoriul de pe malul stâng al Nistrului (Transnistria), aflat în afara controlului guvernamental, a fost un subiect recurent în ODIHR și în avizele comune ale Comisiei de la Veneția, din cauza diferitelor provocări pe care le implică în organizarea alegerilor. Atât avizele comune din 2014, cât și din iunie 2017 au abordat necesitatea unor criterii clare pentru constituirea circumscripțiilor electorale și organizarea alegerilor în Transnistria. Noul articol 292 prevede proceduri detaliate privind stabilirea secțiilor de votare și votarea în Transnistria. Deși rămâne să se vadă modul în care aceste proceduri pot fi aplicate în practică din cauza lipsei actuale de control a guvernului pe teritoriu, este pozitiv faptul că aceste componente sunt abordate în lege.
Ei menționează că, au fost create două circumscripții electorale pentru alegătorii care locuiesc în Transnistria, unul pentru partea de nord și celălalt pentru partea de sud. În ceea ce privește constituirea circumscripțiilor electorale în Transnistria, avizul comun 2017 a avertizat împotriva utilizării numărului de alegători înregistrați în ultimele alegeri parlamentare ca bază pentru calcul. Din punct de vedere istoric, datorită provocărilor în organizarea alegerilor pe un teritoriu în afara controlului guvernamental, participarea la alegeri ale alegătorilor din Transnistria este mai mică decât media pe țară. În consecință, folosirea numărului de alegători înregistrați în alegerile parlamentare ca bază pentru constituirea circumscripțiilor electorale poate fi inexactă și, ca urmare, din cauza practicii de participare redusă, puterea de vot a cetățenilor care locuiesc în Transnistria față de cetățenii cu domiciliul pe guvern teritoriul controlat. Articolul 74 alineatul (6) pare să fi urmat recomandarea bazându-se pe constituirea circumscripțiilor electorale cu privire la înregistrarea în avans a alegătorilor, în conformitate cu o procedură instituită de CEC. Nu este clar dacă înregistrarea avansată este mai exactă decât utilizarea datelor de înregistrare din alegerile parlamentare anterioare.
Avizul integral al Comisiei poate fi citit mai jos: