Decizia de a privatiza Air Moldova a fost luată încă în 2008, iar unul dintre motivele care stă la baza acestei decizii este că statul nu vrea să ajungă la falimentul acestei întreprinderi. Afirmațiile aparțin lui Vladimir Baldovici, directorul Agenției Proprietăți Publice (APP) care a venit cu explicații privind privatizarea companiei.

Baldovici afirmă că deși decizia de a privatiza Air Moldova a fost luată în 2008, acest lucru nu a fost făcut pentru că nu a existat, în primul rând, consens politic. Ulterior, privatizarea companiei Air Moldova trebuia să intre în runda din 2015, însă nici acest lucru nu s-a întâmplat. Un motiv al privatizării, potrivit lui Baldovici, este strategia de Transport pentru anii 2013-2022 care indică necesitatea privatizării Air Moldova. „Deci este un document care clar spune că Air Moldova trebuie privatizată”, afirmă directorul APP.

Oficialul spune că printre avantajele companiei se numără faptul că deține peste 44 la sută din cota de piață a zborurilor și faptul că are conexiuni cu țările CSI, dar și cu cele din Vest. În timp ce cel mai mare dezavanataj în reprezintă datoriile și pierderile de milioane.

„A intrat în pierderi doar pentru primele șase luni ale anului de 150 de mln de lei. Anul trecut Air Moldova a ieșit pe minus ori datoriile per total pe care astăzi le are Air Moldova la diferite capitole ajung aproape la 1, 2 miliarde. Când vorbim de prețul la care este expus Air Moldova vreau să se înțeleagă că acesta este un concurs comercial, asta ar însemna că prețul inițial care este acum anunțat de 48 mln, nu reprezintă altceva decât o diferență dintre valoarea complexului patrimonial unic și acele datorii pe care el astăzi le are”, afirmă Baldovici.

Astfel, el explic că concursul comercial înseamnă că cel care va procura compania va fi nevoit să-și ia asupra sa toate obligațiunile care astăzi le are Air Moldova, inclusiv obligațiuni care țin de datorii. „Datorii indiferent la ce capitole sunt, va trebui să fie acoperite din buzunarul acestui investitor”, afirmă directorul APP.

Baldovici mai spune că nu exclude ca prețul de vânzare să crească dacă vor fi mai mulți participanți. Totodată, directorul APP susține că în caietul de sarcini pentri potențialii investitori intră sarcina de a menține compania Air Moldova, a brandului Air Moldova și sunt incluse și obligații privind colectivul companiei.

Astfel, investitorul va trebui să dețină surse financiare pentru a dezvolta parcul de aeronave, „o investiție mult mai mare decât cea care este indicată în acest concurs comercial”, afirmă Baldovici.

Directorul APP afirmă că statul nu vrea să se ajungă la falimentul Air Moldova, iar lipsa surselor financiare este unul dintre motive care a dus la scoaterea companiei pentru a fi privatizată.

Concursul comercial de privatizare a AIR Moldova are loc între 27 iulie – 4 septembrie, perioadă în care sunt propuse spre vânzare alte 11 întreprinderi de stat, inclusiv Î.S. „Fabrica de sticlă din Chișinău”, Î.S. „Combinatul poligrafic din Chișinău” și Î.S. Hotelul „Zarea”.