CPR Moldova a identificat „cinci păcate” ale lui Octavian Armașu care au fost promovate de acesta în timp ce a exercitat funcția de ministru al Finanțelor. Organizația se referă la cinci acțiuni/legi care au fost promovate de instituția pe care a condus-o în ultimii trei ani.

1. Acoperirea urmelor miliardului.„ Sub conducerea lui Octavian Armașu, Ministerul Finanțelor a fost activ în dezinformarea populației despre procesul de recuperare a activelor după furtul miliardului. Pe adresa web a instituției informația despre lichidarea celor trei bănci deținute de Ilan Șor este prezentată drept „recuperarea activelor fraudate”. Din 2016, instituția prezintă informația manipulatoriu, astfel încât chiar și unele organizații bine intenționate au înghițit momeala. Pentru că e greu să îți imaginezi că o instituție a statului ar prezenta informație „oficială”, dar falsă”, afirmă CPR Moldova într-o scurtă analiză.

2. Cele două amnistii. La promovarea amnistiei fiscale nu s-a opus în nici un fel, iar oficial proiectul a ieșit de la Ministerul Finanțelor, sub semnătura lui Armașu. Prima amnistie, de la începutul anului 2017, a fost cu succes respinsă la insistențele partenerilor de dezvoltare și ale societății civile. A doua, din vara anului 2018, a fost trecută pe furiș, rapid, netransparent și fără consultări. Oficial, promotorul proiectului este nimeni altul decât Ministerul Finanțelor. Ministrul Armașu și-a pus semnătura și nu s-a împotrivit acestei agende, promovând interese private în detrimentul interesului public. Spre exemplu, legalizarea miliardului furat va aduce statului un comision de 3%, adică 30 de milioane, restul banilor fiind legalizați și curați.

3. Arena Chișinău. În luna martie 2018, Partidul Democrat vine, peste noapte, cu noul proiect Arena Chișinău. Fără consultări, fără discuții și fără explicații, inclusiv cu încălcări ale legislației, PD decide că populația Moldovei, a unei din cele mai sărace și mai corupte țări din Europa, are nevoie anume de așa obiect de infrastructură. Ministerul Finanțelor, docil și în timp record, identifică suma necesară și o alocă. Nici până acum nu știm cât anume o să ne coste această arenă. Din spusele lui Armașu, știm că anul acesta din buget sunt prevăzute 102 milioane lei, iar la anul – cam pe-atâta. Iar dacă întreprinderea ce va administra Arena nu va genera suficient venit, statul va mai aloca bani. Cum anume această operațiune nu va cădea sub incidența Legii cu privire la Ajutorul de Stat, Ministrul Armașu nu ne-a explicat (pentru a proteja concurența, statului îi este interzis să favorizeze financiar întreprinderi private, chiar dacă este cofondator la ele).

4. Legea cetățeniei prin investiții. O lege, care efectiv facilitează vânzarea de pașapoarte moldovenești oricui și-o poate permite. „Practica dată este una controversată și s-a demonstrat că facilitează accesul în țară a persoanelor cu trecut dubios sau chiar criminal. În timp ce țările dezvoltate închid asemenea scheme (Marea Britanie fiind ultimul exemplu), Moldova le deschide. Inițiativa a fost criticată de partenerii externi și de societatea civilă. Transparency International Moldova a identificat în această lege riscul legalizării banilor de proveniență frauduloasă, o lege ce riscă să transforme Moldova într-o spălătorie de bani de proveniență criminală. Armașu a colaborat”, susțin experții CPR.

5. Benzinăriile duty-free. Republica Moldova mai are o inovație în politica fiscală – benzinării duty-free la ieșirea din țară. O lege în acest sens a fost votată de legislativ. Acest proiect ridică grave riscuri transfrontaliere, încurajează și escalează contrabanda cu produsele petroliere, va cauza prejudicii financiare la bugetul de stat și, cel mai probabil, va promova interesele private ale unor benzinării, pentru că nu toți vor avea acces la această oportunitate. „Era datoria Ministrului Armașu să acționeze și să respingă și acest proiect. Nu a făcut-o, ci a favorizat-o”, susțin experții de la CPR.