În contextul situației pe drumurile din țară și a codului galben de ghețușuri, vă prezentăm cu referire drumliber.ro câteva sfaturi utile care să vă ajute să evitați căzăturile sau să cădeți ușor.

1. Cum să cazi pentru a nu te lovi (prea) rău

Cum reacționează nativ adulții. Adulții și în special cei neinițiați în timpul căderii și al pierderii echilibrului au tendința să-și contracte musculatura în mod inutil, să se sprijine cu brațele perpendicular pe direcția contactului cu solul, liniile de forță fiind transmise asupra antebrațului, unde se produc cele mai multe accidente, în general luxații și fracturi.

Cum reacționează nativ copiii. Copii de vârstă mică în timpul pierderii echilibrului se relaxează și în mod instinctiv feresc brațele din direcția căderii, a contactului cu solul. Ca o deficiență menționez faptul că musculatura gâtului nu este bine dezvoltată și capul ia contact cu solul.

Tehnici generale:

  • Relaxează musculatura, că cazi „cursiv”, ca și cum ai dansa, ca și cum ai „curge”.
  • Capul conduce și coordonează în aer mișcările corpului, iar în timpul contactului cu solul trebuie să eviți șocul, mai ales în anumite zone sensibile.
  • Dacă cazi pe lungimea corpului, nu pune direct palma perpendicular pe cădere, ci ține palmele în continuarea brațului, în unghi de 45 de grade pe sol, preluarea forței să fie treptată și nu într-un singur punct, ci în tot brațul. Forța este în general prea mare pentru încheietura palmei și ai șanse foarte mari să luxezi încheietura dacă nu ții cont de regula aceasta.
  • Cotul să fie semiflexat, pentru a putea prelua forța sau a lovi solul cu brațul și palma.
  • Dacă foloseşti braţul şi palma la amortizare, nu te gândi că te murdăreşti pe palmă, ţine palma dreaptă, nu scoate „la înaintare” degetele, ţi le vei rupe.

Căderea pe spate – să zicem că mergi pe gheaţă şi picioarele alunecă înainte. O să cazi pe spate sau în fund. În acest caz, trebuie să ai grijă la câteva aspecte:Stai relaxat(ă).

  • Evită să cazi direct pe noada fundului. Acea zonă a coloanei va fi foarte afectată, vă zic din proprie experienţă că nu vreţi să simţiţi o căzătură puternică în zona coccipitală. Nu e plăcut, dar e mult mai bine să cazi pe o „bucă”, pe şold sau ideal, pe întreaga parte laterală al corpului.
  • Când cazi pe spate, ţine mâinile în spate-lateral la un unghi de 30-45 de grade, cu palmele spre sol, apoi când te apropii de sol, izbeşte solul cu mâinile; astfel vei atenua căzătura.
  • Capul îl ţii cu bărbia spre piept, să nu se lovească direct de sol. Spatele va fi puţin rotunjit în această situaţie.

Nu uita: Adultul trebuie să țină brațul de lovire flexat! Copiii trebui să aibă grijă la cap, să țină capul în piept.

Căderea în faţă este mult mai rară, dar în cazul în care se întâmplă, fă prima amortizare pe braţe, cu coatele indoite.

Căderea în lateral trebuie să te prindă ori cu mâna lipită de corp, ori cu ea în unghi de 30-45 de grade (şi cu palma spre sol), pentru a amortiza.

2. Cum să mergi iarna pe zăpadă sau gheaţă

  • În mersul normal, distribuim greutatea aproape egal între picioare, iar centrul de greutate se află la mijloc, între tălpi. Acest lucru este funcţional atât timp cât tălpile au aderenţă.
  • Iarna, lucrurile se schimbă. Un mers relaxat şi cu centrul de greutate între tălpi nu prea funcţionează. Când ridicăm unul dintre picioare pentru a păşi, cel mai probabil celălalt va aluneca, caz în care reține regulile de mai sus (cum să cazi „eficient”).

Cum mergi pe zăpadă/gheaţă?

– Fă paşii mici
– Stai aplecat spre faţă, ţine centrul de greutate pe piciorul din faţă. Exact ca la patinaj.
– Evită să ai mâinile ocupate cu genţi, plase sau alte obiecte care te pot împiedica să îţi ţii echilibrul. Multe din situaţiile de dezechilibru le poţi redresa cu ajutorul mâinilor.