Potrivit agenției, concursul a fost câștigat de către asocierea operatorilor economici FPC „ExFactor-Grup” S.R.L., „Gările Auto Moderne” S.R.L. și cetățeanul american Lluka MUCO.
Compania „Gările Auto Moderne” SRL a fost fondată la 12 noiembrie 2018, în ultima zi când trebuia depusă oferta la Agenția Proprietăți Publice, iar fondatori sunt compania Exfactor-Grup S.R.L. și Muco Lluka, în timp ce administratorul acesteia este Mrug Vitalie, deși inițial directorul acesteia a fost Veaceaslav Apostol.
Potrivit investigatii.md, toate lucrările de renovare a drumurilor finanțate de asociația „Pentru Orhei” au fost executate de firma Genesis International SRL, a cărui director este Vitalii Mrug.
Potrivit datelor de la Camera Înregistrării de Stat (CÎS), Genesis International SRL a fost fondată în anul 2010 de firma Aspect-M SRL, având un capital social subscris de peste 21 de milioane de lei. Aspect-M SRL, la rându-i, a fost fondată tot de Vitalii Mrug și este administrată de fiul său, Vladlen.
Ziarul de Gardă a scris că în perioada guvernării comuniste, Mrug a obținut fotoliul de șef al Administrației de Stat a Aviației Civile. În plus, numele lui este legat de alte două firme, care în ultimii 7 ani au câștigat contracte de reabilitare a drumurilor. Este vorba de SA Magistrala, care a obținut peste 80 mln lei și Aspect-M, proprietară la Magistrala-Nistru, care a obținut peste 170 mln de lei. Aspect-M este fondatoare și la Genesis International.
Exfactor-Grup S.R.L, care deține 85 la sută din compania câștigătoare, a fost fondată la 30 ianuarie 2001 de către Vladimir Tonu. Tonu mai este fondatorul altor cinci companii, majoritatea în domeniul construcțiilor – SRL Transgrupservice, SRL TGS Grupservice, SRL Profis-Impex, SRL Transgrupspedition și, prin Exfactor-Grup SRL – SRL Exfactor-Grup Construct.
Într-o anchetă a Centrului de Investigații Jurnalistice, se arată că firma lui Vladimir Tonu s-a ocupat de lucrări de construcții și modernizare la Aeroportul Internațional Chișinău. Exfactor Grup a fost angajată de Avia Invest în calitate de antreprenor general. „În perioada în care firma s-a apucat de lucrări, fondatorul Exfactor Grup, Vladimir Tonu, a creat o nouă companie, Exfactor Grup Construct, care a preluat afacerile cu Avia Invest. Din vara anului trecut și până acum Avia Invest i-a transferat firmei lui Vladimir Tonu 20,683 de milioane de euro pentru lucrările de la Aeroport, iar pe 19 decembrie 2014, Avia Invest și-a luat angajamentul de a mai transfera firmei încă 262,8 milioane de lei, drept plată în avans. În aceeași zi, Exfactor Grup Construct a semnat un contract prin care acești bani au fost transferați în avans companiei Aviaconsulting care și-a luat angajamentul să livreze 21905,7 tone de bitum, chiar dacă printre genurile de activitate declarate se regăsesc prestarea serviciilor aviatice și de consultanță, nu și lucrări de construcții”, se arată în investigație. Contactat Vladimir Tonu a spus că va răspunde mai târziu la întrebările reporterului privind tranzacția, afirmând că este într-o ședință.
Lluka MUCO, care deține 15% din companie, are 40 de ani și locuiește în Orlando, Florida.
Potrivit contractului de parteneriat public-privat, partenerul privat, pe parcursul a 3 ani de la semnarea contractului, urmează să asigure reconstrucția gărilor și stațiilor auto la standarde europene, iar la finele contractului toate activele parteneriatului vor fi transmise, cu titlu gratuit, în proprietatea partenerului public, adică a întreprinderii de stat „Gările şi Stațiile Auto”.
Proiectul de parteneriat public-privat a fost aprobat încă acum şase ani, la prima şedinţă a Consiliului Naţional pentru parteneriatul public-privat. În aceeaşi şedinţă s-a aprobat şi iniţierea concesionării Aeroportului Internaţional Chişinău.
De notat că întreprinderea de stat „Gările și Stațiile Auto” are un capital de peste 22 milioane lei şi are în subordine 30 filiale (gări şi staţii auto) şi 13 puncte de casă amplasate pe teritoriul republicii.
În 2017 întreprinderea a avut venituri de 55,7 milioane lei, cu 800.000 mai mult ca în 2016. Compania a raportat un profit de 4,57 milioane lei, în scădere cu 1,24 milioane lei.