Licitații trucate, șoferi agresivi, nerespectarea orarului, încălcarea regulamentului rutier, sunt câteva dintre problemele sesizate de societatea civilă și călătorii din transportul public. Doar în primele trei luni ale anului curent s-au produs 34 de accidente rutiere cu implicarea transportului de călători, soldate cu patru persoane decedate și 45 traumatizate. 14 dintre ele au avut loc din cauza că șoferul a oprit sau a staționat incorect, alți conducători auto nu au respectat culoarea roșie a semaforului sau limita de viteză, iar unii urcă la volan chiar și în stare de ebrietate.
Aceste încălcări sunt sesizate și de mișcarea socială „StopHam”, care luptă împotriva comportamentului agresiv în trafic. Cel mai frecvent în transportul public, zic ei, încalcă șoferii de maxi-taxi.
„Șoferii de maxi-taxi sunt o castă separată; multe probleme, din cauza lor. Pentru trei lei opresc direct în intersecție. Primim deseori sesizări de la populație cu încălcările șoferilor. Ei încarcă foarte mulți pasageri în mașină. Aceștia călătoresc în condiții inumane”, spune Alexandru Ciolac, coordonatorul mișcării sociale „StopHam”.
Șoferii explică aceste încălcări prin starea de nervozitate, cauzată de problemele, în primul rând, financiare pe care le au. Din cauza venitului slab șoferii sunt nevoiți să lucreze șapte zile pe săptămână câte 10-12 ore la volan, spune Vitalie, șofer de maxi-taxi.
Acum câțiva ani, Vitalie a investit toți banii câștigați peste hotare într-o mașină cu ajutorul căreia, spera el, să-și câștige existența și să-și întrețină familia. În schimb, de cele mai multe ori are un venit zero, iar uneori iese și în pierdere din cauza cheltuielilor suportate. Cu jumătate din banii pe care îi primește de la pasageri cumpără motorină. În plus, în fiecare lună șoferii cu mașini proprii achită lunar administratorilor sume de la 3.000 până la 3.500 de lei, iar cei care lucrează cu mașini închiriate achită proprietarilor de la 300 până la 500 de lei pe zi. Pentru revizia tehnică șoferii plătesc în jur de 3.000 de lei pe an și 6.000 de lei pentru taxe de drum. Așa cum toate mașinile sunt vechi, cheltuielile de reparație ajung la zeci de mii de lei. Oficial, șoferii sunt angajați de către administratori și primesc salarii. În realitate însă administratorii achită taxele sociale, iar toate cheltuielile sunt suportate de șoferi.
Nicolae Seredneac, director C.P.”Auto-Rapid” care administrează câteva rute din Capitală, a confirmat această relație financiară dintre administratori și șoferi. El spune că administratorii duc lipsă de șoferi și mașini, pentru că șoferilor nu le este convenabil să lucreze, se concediază, vând mașinile la prețuri de nimic și pleacă. Din 2.000 de microbuze care circulau pe rute acum cinci ani, astăzi au rămas mai puțin de 800 și numărul lor continuă să scadă.
Am găsit pe internet anunțurile câtorva șoferi de rute care-și vând mașinile cu tot cu locul de muncă. Proprietarii promit o recuperare rapidă a investițiilor și spun că își vând mașinile pentru că pleacă sau sunt plecați deja peste hotare.
Veaceslav, șofer pe ruta 165 din Chișinău, spune că o soluție ar fi majorarea tarifului pentru o călătorie cu microbuzul, dar înțelege că problema principală sunt posibilitățile financiare scăzute ale pasagerilor, care de cele mai multe ori nu își permit nici călătoria cu trei lei. În aceste condiții el este nevoit să suporte aceleași cheltuieli pentru motorină, reparația și întreținerea mașinii și taxe pentru administratori. Pe traseul pe care l-am însoțit a adunat 48 de lei de la 16 pasageri și a consumat motorină de 24 de lei. El spune că reușește să adune 100-150 de lei pe zi, dacă lucrează peste program.
Unii șoferi mai achită și serviciile lucrătorilor medicali și ale mecanicilor auto, care în fiecare dimineață trebuie să verifice starea de sănătate a șoferilor și starea tehnică a mașinilor înainte de tură. Iar alți șoferi achită tocmai pentru a evita aceste controale. Noi am filmat cu camera ascunsă cum are loc acest proces la stația terminus a rutei 186.
Întrebați pentru ce sunt banii, șoferii și persoanele clar implicate au refuzat să răspundă și ne-au sugerat să cerem explicații de la administratorul rutei. Am încercat să organizăm un interviu cu Sergiu Olaru, directorul S.R.L „Ruta-Prim”, companie care administrează ruta 186, dar, după câteva discuții la telefon, acesta a refuzat să ne mai răspundă.
Ruta de maxi-taxi administrată de familia consilierului municipal Iurie Topală
În urma a câteva simple cercetări am aflat că S.R.L „Ruta-Prim” este o afacere de familie a lui Iurie Topală, care în prezent este director al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”. El neagă că ar fi implicat în administrarea companiei și ne-a spus că imaginile luate de noi ar fi insuficiente pentru a afirma că șoferii cumpără foile de drum.
Este adevărat că în acte figurează ca fondatori și administratori soția și fiica lui Topală, dar este curios faptul că printre fondatorii S.R.L „Ruta-Prim”, înregistrată în anul 2002, figurează și Societatea Comercială „Ruta-Prim Service” care e înregistrată cinci ani mai târziu, în anul 2007. Conform actelor, „Ruta-Prim Service” este administrată de Doinița Topală, iar printre fondatori, ca și în cazul S.R.L „Ruta-Prim”, este și Rodica Topală.
„Eu sunt proletar. Nu am proprietăți. Au soția și fiica. Le doresc mult succes să administreze bine și să facă business mai departe”, ne-a spus Iurie Topală.
Iurie Topala este și consilier din fracțiunea Partidului Liberal în Consiliul Municipal Chișinău. În anul 2015 a fost ales prin concurs în funcția de director al Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Un ordin în acest sens a fost semnat de ministrul de atunci al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, Iurie Chirinciuc, și el membru al Partidului Liberal. De menționat faptul că în campania prezidențială din anul 2016, Iurie Topală a donat Partidului Liberal 500 de mii de lei, iar în campania pentru alegerile locale din 2015, împreună cu soția sa Rodica Topală, au donat 350 de mii de lei.
„Eu nu doar partidului am donat. Astăzi înaintea dumneavoastră a fost unul fără picior și i-am dat bani. Eu la tare mulți am donat în viața mea. Toți știu. Dumneavoastră ați venit la mine degeaba, ori sunteți plătit ca să veniți aici să mă întrebați atâtea nebunii? Eu cred că sunteți plătit și plătit bine ca să veniți să-mi dați întrebările astea. Exact așa cum dumneavoastră faceți business în felul dumneavoastră, Ruta-Prim face business corect în alt domeniu”, a mai spus Iurie Topală.
Privatizarea Gărilor Auto și legătura cu Ilan Șor
Coincidențe curioase în afaceri dintre oameni politici și susținătorii lor am întâlnit și în alte ramuri ale transportului public. Astfel, anul trecut a fost anunțat un concurs de privatizare a gărilor auto din Republica Moldova. Acesta a fost câștigat de către asocierea operatorilor economici S.R.L. „ExFactor-Grup”, S.R.L. „Gările Auto Moderne” și cetățeanul american Lluka MUCO.
ExFactor-Grup și „ExFactor Grup Construct” au donat Partidului „Șor” câte 695 de mii de lei în campania electorală pentru alegerile parlamentare din februarie 2019. Ambele companii au același administrator și printre proiectele lor se numără și reparația Aeroportului Internațional Chișinău, care aparține companiei „Avia Invest”, administrată de Petru Jardan, candidat la funcția de deputat la alegerile din februarie 2019 din Partea aceluiași Partid „Șor”.
Un alt câștigător al concursului de privatizare a gărilor auto este Compania „Gările Auto Moderne” SRL, care a fost fondată la 12 noiembrie 2018, în ziua limită de depunere a ofertelor la Agenția Proprietăți Publice. Fondatoarea acesteia este aceeași companie ExFactor-Grup împreună cu cetățeanul american Muco Lluka. „Gările Auto Moderne” SRL este administrată de cetățeanul Vitalie Mrug. Tot el administrează și S.R.L. „Genesis International”, care din anul 2015 prestează servicii de reparație a drumurilor Primăriei Orhei, unde a fost până nu de mult primar Ilan Șor.
Procurarea autobuzelor Isuzu în Chișinău
Scheme asemănătoare am descoperit și în procesul de achiziție a celor 31 de autobuze Isuzu pentru Parcul Urban de Autobuze din Chișinău. Pe 8 februarie anul curent s-a desfășurat licitația, iar pe 20 februarie Primăria orașului Chișinău a semnat contractul cu compania Unipay Danişmanlik Yazilim Teknolojileri Ltd., câștigătoarea licitației, companie înregistrată în zona separatistă Ciprul de Nord, într-o zonă offshore din portul Gazimagusa.
Oferta companiei BMC Truck&Bus a fost declarată neconformă, chiar dacă a oferit un preț mai mic și un termen de garanție mai mare. Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER) a formulat câteva rapoarte, sesizări și declarații prin care condamnă lipsa de transparență în procesul de achiziție a autobuzelor.
Olesea Stamate, Președinta AGER spune că procedura a fost clar desfășurată cu câteva încălcări destul de grave. Abaterile mai serioase s-au petrecut anume la evaluarea ofertelor. Au fost depuse două oferte, dintre care una clar nu corespundea cerințelor solicitate în caietul de sarcini și a fost declarată câștigătoare, în timp ce cealaltă corespundea caietului de sarcini și a fost descalificată. Compania câștigătoare nu este producătoare de autobuze și a primit certificatul de dealer Isuzu exclusiv pentru această tranzacție.
S-a solicitat demonstrarea experienței similare de livrare a autobuzelor de către companiile participante, de către ofertanți, iar compania câștigătoare Unipay nu a putut demonstra o asemenea experiență, deoarece ei nu sunt nici producători, nici distribuitori oficiali. Dacă în achizițiile anterioare care au eșuat era menționat exact anul de producere în care trebuiau să fie fabricate autobuzele, de această dată achiziția a fost condiționată doar prin termenul de „autobuze noi”, fără a specifica anul producerii.
Am mers la Parcul Urban de Autobuze (PUA) pentru a solicita câteva explicații la acest subiect, dar Vitalie Copaci, directorul Parcului ne-a trimis la Direcția Generală Transport Public și Căi de Comunicații pentru a primi acordul să vorbim cu dumnealui. Timp de patru zile nu a răspuns nimeni la niciun număr de telefon al Direcției, de aceea am mers direct acolo. Însă Lilian Copaci, șef al Direcției management în transport, care este și fratele directorului Parcului Urban de Autobuze, Vitalie Copaci, a refuzat să ne dea un interviu la cameră, motivând că trebuie să primim permisiunea directorului Direcției. Ulterior Vitalie Copaci nu a mai răspuns la apelurile noastre.