Centrul Analitic Expert-Grup și Centrul de Resurse Juridice din Moldova au venit cu o notă de poziție privind inițiativa legislativă a Ministerului Justiției nr. 443 privind „decriminalizarea infracțiunilor economice”. Potrivit lor, având în vedere delapidările care au avut loc în ultimii ani în sectorul bancar și fraudele din sistemul de asigurări, proiectul în versiunea propusă riscă să reducă considerabil din eforturile autorităților de investigare a acestora și să trimită semnale periculoase pentru viitor cu privire la acceptarea unor comportamente ilegale similare.

Experții susțin că chiar dacă proiectul propune unele modificări care, fără îndoială, vor contribui la creșterea interesului pentru investitorii străini, totuși, printre seria de amendamente propuse au fost strecurate unele care par a nu avea nimic în comun cu atragerea de investiții străine sau îmbunătățirea climatului investițional.

În termeni concreți, proiectul propune un nou temei pentru liberarea de răspundere penală pentru o serie de infracțiuni specificate în Codul penal, inclusiv infracțiunile din domeniul creditării și administrării bancare, cele ce țin de piața valorilor mobiliare, încălcarea drepturilor acționarilor sau obstrucționării supravegherii bancare. Liberarea se va aplica dacă infracțiunea a fost comisă pentru prima dată, persoana a reparat prejudiciul și a achitat în bugetul de stat dublul maximului amenzii prevăzute de Codul penal pentru infracțiunea respectivă.

Astfel, experții din cadrul celor două ONG-uri au găsit cinci probleme asociate cu natura și modul în care
sunt propuse respectivele amendamente:

1. Lipsa necesității pentru o astfel de inițiativă – Proiectul nu justifică în niciun fel de ce aceste infracțiuni ar trebui să cadă sub incidența liberării de răspundere penală. Având în vedere modul cum aceste infracțiuni sunt comise și fenomenul răspândit al acestor abateri, inclusiv de preluare prin atacuri raider a afacerilor, liberarea de răspundere penală nu este justificată.

2. Efectul retroactiv al legii penale – Art. 10 din Codul penal prevede că Legea penală care înlătură caracterul infracțional al faptei, care ușurează pedeapsa ori, în alt mod, ameliorează situația persoanei ce a comis infracțiunea are efect retroactiv, adică se extinde asupra persoanelor care au săvârșit faptele respective până la intrarea în vigoare a acestei legi, inclusiv asupra persoanelor care execută pedeapsa ori care au executat pedeapsa, dar au antecedente penale. Astfel, ținând cont că amendamentele propuse ușurează pedeapsa pentru infracțiunile propuse, constatăm că acestea se vor aplica și persoanelor investigate sau care urmează a fi investigate în legătura cu frauda bancară din 2014.

3. Obstrucționarea investigației bancare și inconsistența cu politicile promovate până acum
–Infracțiunile pentru care se propune liberare de răspundere penală, chiar dacă sunt comise și o singură dată, reprezintă un pericol enorm pentru securitatea financiară și economică a statului. Acest fapt este pe deplin exemplificat de situația fraudelor bancare care au adus Republica Moldova în pragul unui colaps financiar cu posibilitatea excluderii din sistemele internaționale de plăți.

4. Prejudiciu greu cuantificabil – Liberarea de răspundere penală a persoanelor implicate în creditarea frauduloasă, administrarea deficientă a băncii, etc, înseamnă în termeni concreți că persoanele vinovate de fraude bancare nu vor fi sancționate penal dacă vor achita în buget o sume egală cu valoarea prejudiciului material cauzat. Totuși, având în vedere faptul că în cazul fraudelor bancare din 2014 – 2015 au fost aplicate scheme complexe de delapidare cu utilizarea firmelor de tip off-shore și a persoanelor fictive, prejudiciul real cauzat de o anumită persoană va fi destul de greu de identificat.

5. Tendința globală este de a fortifica cadrul de responsabilizare pentru asemenea tip de infracțiuni – Stabilitatea și viabilitatea sistemului financiar este un bun colectiv de care trebuie să profite fiecare cetățean al țării. Cele mai recente norme în materie de supraveghere bancară prevăd impunerea unor sancțiuni consistente în vederea prevenirii și limitării riscurilor asociate unor fraude.

Autorii notei, menționează că adoptarea proiectului de lege în varianta propusă va submina și mai mult încrederea populației în guvernare, legitimitatea componenței actuale și interesele de facto ale deputaților și va releva carențele fundamentale ale sistemului de stat de drept din Republica Moldova. Având în vedere cele menționate, recomandă cu fermitate excluderea din lista infracțiunilor propuse cărora le poate fi aplicată liberarea de răspundere penală, sau o pedeapsă mai blândă, infracțiunile legate de mediul financiar-bancar, spălarea banilor și din domeniul concurenței.

Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!