Circa 2,5 milioane de lei au fost întorși consumatorilor în baza reclamațiilor depuse la Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței în 2017. Agenția informează că de cele mai multe ori, petițiile înregistrate au fost soluționate pe cale amiabilă, consumatorii primind contravaloarea produselor procurate. În total în acest an au fost depuse un număr de aproximativ 1900 de reclamații.

În luna noiembrie, utilizatorilor de produse și servicii le-a fost restituită o sumă de bani în valoare de cca 790 mii de lei. Cel mai relevant caz în acest sens este faptul, că din motivul nerespectării termenului de dare în exploatare a bunului imobiliar, un consumator a obținut de la agenția imobiliară vizată o reducere de preț pentru locul de parcare în valoare de 115.900 lei (echivalentul a 5750 euro) din prețul de 9250 euro.

Într-un alt caz, un fermier a depus o reclamație către agentul economic de la care a procurat un tractor, ce prezenta semne de defecțiuni tehnice. Consumatorul a cerut înlocuirea gratuită a tractorului necalitativ cu altul de calitate adecvată sau restituirea contravalorii produsului necorespunzător. Revendicarea nu a fost satisfăcută, iar consumatorul a decis să depună o petiție la Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței. În rezultatul implicării APCSP, reclamația a fost soluționată pe cale amiabilă, consumatorului fiindu-i returnată suma de 602330 lei.

În majoritatea cazurilor, operatorii economici implicați în astfel de situații amână sau evită soluționarea cauzei, refuzând, de cele mai multe ori, restituirea contravalorii produselor. Ulterior, consumatorii, rămași păgubași în asemenea situații, depun reclamații la APCSP privind refuzul unor agenți economici de a preschimba produsul sau de a restitui contravaloarea acestuia. Reiterăm că art. 18 al Legei nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor prevede remedierea gratuită a deficienţelor apărute la produs, serviciu, înlocuirea gratuită sau restituirea contravalorii produsului, serviciului necorespunzător în cadrul termenului de garanţie sau termenului de valabilitate, deficienţe care nu sunt imputabile consumatorului, se face necondiţionat de către vânzător, prestator într-un termen de cel mult 14 zile calendaristice de la data înaintării reclamaţiei de către consumator sau în termenul stabilit prin contract.

Condiţia principală pentru a se repara, înlocui ori a se restitui contravaloarea produsului este prezentarea bonului de casă, care confirmă datele referitoare la data cumpărării, suma achitată, precum și denumirea întreprinderii. De asemenea, produsul returnat trebuie să fie fără defecte şi lovituri mecanice, să fie păstrată eticheta şi cutia, astfel, încît starea acestuia să îi permită vânzătorului să îl repună în comerţ.

Conform prezentei Legi nr. 105 din 13.03.2003 privind protecţia consumatorilor nu pot fi schimbate sau returnate articolele de ciorăpărie, lenjeria de corp şi de pat, bijuteriile din metale preţioase şi semipreţioase, produsele de igienă, cum ar fi: periuţa de dinţi, pensetele, aparatele de ras manuale sau electrice. Pe aceeaşi listă se regăsesc articolele de cosmetică şi parfumerie.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!