Compania de stat Air Moldova va beneficia de un ajutor de stat de 75 de milioane lei, acordat de ÎS „Aeroportul Internațional Chișinău”. Banii vor merge pentru salvarea Air Moldova, menționează Mold-Street.

Air Moldova nu are bani nici pentru deservirea tehnică a aeronavelor

S-a constatat că Air Moldova se confruntă cu lipsa mijloacelor financiare, ceea ce „frânează activitatea companiei prin imposibilitatea de plată în termen a serviciilor de mentenanță (deservirea tehnică a aeronavelor) care ulterior duce la rețineri de rută, respectiv cheltuieli neplanificate”.

În perioada ianuarie-august 2017, cea mai mare companie avia a Moldovei a înregistrat pierderi nete de 111,5 milioane lei, în timp ce capitalul propriu a coborât sub cota zero, constituind minus 2,9 milioane lei.

Consiliul Concurenţei constată că datoriile totale înregistrează o tendință crescătoare pe parcursul perioadei 2013 – august 2017, de la 604,6 milioane lei, în anul 2013, la 1,12 miliarde lei în august 2017.

Administraţia Air Moldova nu a oferit o explicaţie a cauzelor ce au adus cea mai mare companie aeriană din Moldova în acest impas, dar administratorul a anunţat că împrumutul cât și rambursarea acestuia au fost incluse în planul financiar al întreprinderii.

Totodată Ministerul Economiei și Infrastructurii, ca urmare a examinării solicitării Air Moldova a solicitat autorizarea de către Agenția Proprietății Publice, în calitate de fondator al întreprinderii de stat Aeroportul Internaţional Chişinău acordarea acestui ajutor.

Ce efecte ar putea avea o eventuală sistare a activităţii Air Moldova

Un argument în favoarea acordării acestui ajutor pentru salvarea Air Moldova, este faptul că solvabilitatea companiei este importantă pentru a executa planul de zbor pe parcursul sezonului de iarnă și a transporta circa 400.000 pasageri spre destinații din UE şi CSI.

„Cota deținută de Air Moldova indică asupra existenței unei dependențe a sectorului transportului aerian de călători de această întreprindere, următorul operator aerian, Wizz Air, cu o cotă de 10% din numărul total de pasageri, fiind orientat spre aeroporturile periferice, nu asigură același nivel de substituibilitate”, se arată în decizia Consiliului Concurenţei.

Totodată se susţine că părăsirea pieței de către Air Moldova ar face dificil procesul de substituire a acestei companii aeriene de către concurenții existenți sau de către un nou participant pe piață, existând riscul perturbării situației pe piața transportului aerian.

Ce va urma? Lichidarea sau restructurarea Air Moldova

Viitorul companiei rămâne incert. Astfel Ministerul Economiei și Infrastructurii în comun cu Agenția Proprietății Publice, Autoritatea Aeronautică Civilă și Aeroportul Internațional Chișinău vor prezenta Consiliului Concurenței, în termen de șase luni de la acordarea ajutorului de stat, un plan de restructurare sau de lichidare a beneficiarului.

Una dintre soluţii examinate anterior de autorităţi era privatizarea acesteia, dar la finele acestui an Octavian Calmâc a anunţat că Air Moldova, precum şi alte companii de stat, nu vor fi privatizate până în anul 2019.

Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!