Despre discuțiile privind combinarea alegerilor locale cu cele parlamentare la Chișinău și Bălți, NewsMaker a aflat de la mai multe surse din cadrul partidului democrat și socialist. În același timp, dacă socialiștii vorbesc despre posibilitatea organizării alegerilor în mai, democrații tind să organizeze ambele scrutine în în toamnă.
Susținătorii acestui scenariu aduc câteva argumente în favoarea acestei opțiuni. În primul rând, amânarea alegerilor la Chișinău și Bălți va acorda timp suplimentar pregătirii pentru campanie. Într-o astfel de pregătire, potrivit experților, este cel mai interesat partidul Democrat, pentru care demisia primarilor din cele două municipii a fost o surpriză, care le-a stricat planurile.
Totodată, acest lucru va permite economisirea fondurilor. În cazul în care vor avea loc alegeri la Chișinău și Bălți pe 20 mai (când vor avea loc alegeri locale anticipate în alte câteva localități din țară), primarii vor primi un mandat de doar un an. Iar, în vara anului 2019 vor fi necesare alegeri noi.
Soluția, care, potrivit NewsMaker, este discutată în Partidul Democrat,ar putea fi aprobarea unor modificări în legislația electorală, ceea ce ar permite alegerea primarilor în toamnă cu un mandat deplin. Astfel, evitând o campanie electorală inutilă.
Problema este că, în conformitate cu legislația electorală actuală, ar trebui organizate, la 20 mai, alegerile locale anticipate în localitățile în care au apărut locuri vacante. Pentru această zi, în mai multe localități în această zi deja au fost programate alegeri. Dar CEC nu se grăbește să anunțe alegerile pentru această zi la Chișinău și Bălți.
Miercuri, Comisia Electorală Centrală a publicat un comunicat prin care explică poziția comisiei în această privință. Din argumentele CEC, se poate concluziona că, dacă se dorește, se poate găsi un mecanism legitim pentru a nu organiza alegerile la Chișinău și Bălți în luna mai.
CEC, în special, subliniază prevederile art. 150 din Codul electoral. Care prevede că data noilor alegeri este numită de Comisia Electorală Centrală în termen de cel mult 30 de zile de la momentul „constatării circumstanțelor” legate de demisia primarului și nu mai puțin de 60 de zile înainte de data alegerilor.
Deciziile oficiale ale consiliilor municipale Chișinău și Bălți au fost primite de către CEC pe 19 și respectiv 20 februarie. Astfel, în cazul în care Comisia Electorală Centrală profită de tot timpul acordat pentru luarea în considerare a numirii unei noi date a alegerilor, amânând decizia până în ultima zi, atunci ar putea să nu se încadreze în timp pentru a organiza alegerile locale pe 20 mai.
Potrivit aceluiași articol 150, alegerile locale nu pot avea loc mai mult de două ori pe an – în primăvară și toamnă. Astfel, dacă alegerile la Chișinău și Bălți nu sunt programate pentru 20 mai (când sunt programate alegeri deja în alte cinci localități), acestea vor fi transferate în toamnă. În acest caz, pot fi desfășurate în a doua, a treia săptămână a lunii noiembrie. În același timp, pot avea loc alegeri parlamentare.
Un alt element-cheie la care indică CEC ține de finanțarea alegerilor. Comisia constată că fondurile pentru desfășurarea alegerilor la Chișinău și Bălți nu sunt prevăzute în buget. Pentru desfășurarea lor, Parlamentul trebuie să facă modificări în timpu util în legea bugetului pentru anul 2018. Ulterior, CEC va putea lua o decizie privind organizarea alegerilor locale. În același timp, Comisia Electorală Centrală promite că intenționează să respecte „termenii legali pentru examinare”.
În cazul referendumului privind revocarea din funcție a primarului de Chișinău, parlamentul a alocat operativ bani pentru organizarea acestuia. Cu toate acestea, nu există nicio garanție că acest lucru se va întâmpla cu alegerile locale. Controlând majoritatea parlamentară, Partidul Democrat teoretic poate întârzia examinarea acestei probleme. Economisirea fondurilor bugetare poate deveni un motiv important și ușor de înțeles de către cetățeni pentru a justifica transferul alegerilor.
În ceea ce privește modificarea legislației electorale, recomandările Comisiei de la Veneția ar putea fi teoretic un obstacol. În general, experții Comisiei de la Veneția nu recomandă modificarea legislației electorale cu mai puțin de un an înainte de alegeri. Dar, dacă schimbările nu schimbă „regulile jocului”, ci îmbunătățesc procesul electoral, această condiție poate să nu fie luată în considerare. În plus, autoritățile moldovenești au deja experiență privind ignorarea unor recomandări mai importante ale Comisiei de la Veneția.