Ministerul Justiției a venit cu un proiect de lege prin care propune schimbarea codului electoral, aspectele ce țin de inițierea unui referendum. Potrivit noului proiect, șeful statului nu va mai putea iniția referendum republican prin emiterea unui decret. Singura instituție care își păstrează dreptul de a iniția orice tip de referendum este Parlamentul. Promo-LEX a analizat proiectul dat și și-a manifestat dezacordul față de manifestările propuse.

Promo-LEX spune că, după examinarea modificărilor și completărilor ce se propun a fi aduse Codului electoral, asociația a identificat mai multe riscuri care ar putea afecta buna funcționare a statului de drept și ar putea aduce atingere drepturilor constituționale ale cetățenilor.

Astfel, potrivit unei opinii a asociației, în textul Notei informative la proiect se face referință doar la constatările Curții ce țin de imposibilitatea președintelui RM de a iniția referendumuri constituționale. Totuși, experții Promo-LEX accentuează și un alt raționament al instanței de jurisdicție constituțională.

Decizia Curții sune că: „[…] dreptul constituțional al Președintelui de a recurge la referendum nu îi poate conferi însă acestuia posibilitatea legiferării, întrucât, în conformitate cu prevederile Constituției, Președintele nu poate iniția un „referendum legislativ”, ci numai un „referendum consultativ”. Aceasta rezultă cu claritate din prevederile art. 60 alin. (1) din Constituție, or, Parlamentul este unica autoritate legislativă în stat. În caz contrar, acest fapt ar reprezentă o recunoaștere a competenței de legiferare a Președintelui”.

Astfel, Promo-LEX explică că, urmând logica că Parlamentul este unica autoritate legislativă, iar cetățenii, la fel ca și Președintele, nu dispun de o astfel de prerogativă, admitem că în viziunea Curții Constituționale, inițierea unui referendum legislativ de către cetățeni ar reprezenta o recunoaștere a competenței de legiferare a acestora.

Asociația subliniază că, chiar dacă toate argumentele din Hotărârea Curții au fost în dezavantajul Președintelui țării, art. 144 alin. (2) din Codul electoral (după republicare Codului – art. 155 alin. (2)) a fost declarat neconstituțional în întregime și nu în parte. Drept urmare, sub incidența interdicției de a iniția orice tip de referendum au intrat și cetățenii, deținători ai suveranității naționale.

În plus, autorii Opiniei, afirmă că, examinând în detaliu proiectul Legii de modificare și completare a Codului electoral, observăm că prevederile codului referitoare la subiecții cu drept de a iniția referendumuri rămân în continuare nu foarte clare.

Poporul Republicii Moldova în calitate de unic deținător suveran al puterii nu poate fi privat de dreptul de a iniția orice tip de referendum. Mai mult, suntem nevoiți să constatăm anumite blocaje artificiale, care nu sunt necesare într-o societate democratică și care par să fie niște obstacole pe viitor pentru a suprima intențiile de exercitare a democrației directe de către popor”, se mai arată în opinia asociației Promo-LEX.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!