/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 786: Sânge la Dnipro, avertizare de rang înalt și sprijin G7. Zelenski: „Trebuie să înfrângem teroarea”

Fotografia zilei. Astronomii, în premieră, au arătat cum arată o gaură neagră

10 aprilie 2019, ora 17:09

Gaura neagră se află la o distanță de 500 milioane de miliarde de km și a fost fotografiată de o rețea de opt telescoape din întreaga lume. Detaliile au fost publicate astăzi în Astrophysical Journal Letters.

Profesorul Heino Falcke, de la Universitatea Radboud din Olanda, care a propus experimentul, a declarat pentru BBC News că gaura neagră a fost găsită într-o galaxie numită M87. „Ceea ce vedem este mai mare decât dimensiunea întregului nostru sistem solar”, a spus el.

„Are o masă de 6,5 miliarde de ori mai mare decât cea a Soarelui. Și este una dintre cele mai grele găuri negre pe care le considerăm existente, este un monstru absolut, campionul greu al găurilor negre din Univers”, a mai spus omul de știință.

Imaginea arată un „inel de foc” intens, strălucitor, așa cum îl descrie prof. Falcke, înconjurat de o gaură întunecată circulară. Halo-ul luminos este cauzat de căderea gazului supraîncălzit în gaură. Lumina este mai strălucitoare decât toate miliardele de alte stele din galaxie combinate – de aceea poate fi văzută la o asemenea distanță de Pământ.

Marginea cercului întunecat din centru este punctul în care gazul intră în gaura neagră, care este un obiect, care are o astfel de tragere gravitațională mare, nici măcar lumina nu poate scăpa.