După ce în ultimii ani mai multe întreprinderi de stat au fost privatizate, concesionate sau au încheiat contracte de parteneriat cu agenți economici privați, acțiunile fiind dur criticate de experții economici și societatea civilă, o altă mare întreprindere de stat anunță că planifică reforme serioase în următorii doi ani. Este vorba despre ÎS „Calea Ferată din Moldova” (CFM).
Conducerea CFM a anunțat că intenționează să separe întreprinderea de stat în trei societăți pe acțiuni independente pentru infrastructură, călători și mărfuri. De asemenea, intenționează să deschidă piața feroviară pentru actori privați și să atragă noi operatori feroviari. Urmează a fi creată și Agenția Feroviară a Autorității de Investigare a Accidentelor.
Acțiunile sunt prevăzute în foaia de parcurs privind restructurarea sectorului feroviar și CFM pentru anii 2018-2021, care a fost analizată ieri, în cadrul unei întâlniri a ministrului Economiei și Infrastructurii, Chiril Gaburici cu Matteo Patrone, directorul Executiv al BERD pentru Europa de Est și Caucaz și reprezentații BERD în Moldova.
Un alt subiect pe agenda ședinței oficialilor a fost despre nivelul de realizare a priorităților și reformelor din sectorul energetic. Chiril Gaburici a declarat că suportul și expertiza BERD sunt extrem de importante pentru R. Moldova, pentru că instituția „este un partener cheie în implementarea proiectelor strategice pentru țara noastră”.
„Mă bucur că Moldova reușește să implementeze proiecte durabile și în interesul cetățenilor. Vom crea condiții necesare pentru ca relațiile noastre bilaterale să se dezvolte. Îmi doresc și în continuare o colaborare eficientă cu guvernul pentru a îmbunătăți mediul de afaceri, pentru a crea și dezvolta o infrastructură modernă și pentru a susține și alte proiecte importante în Republica Moldova”, a spus Matteo Patrone.
În portofoliul proiectelor susținute de BERD în Republica Moldova, cele mai multe resurse financiare au fost alocate pentru dezvoltarea infrastructurii și sectorul energetic.