Construirea Autostrăzii Unirii Iași-Ungheni, despre care se vorbește de mai mulți ani, nu este posibilă din fonduri europene, în condiţiile legislaţiei actuale, a precizat ministrul Afacerilor Europene Marcel Boloș, în răspunsul trimis la la interpelarea deputatului PNL Ioan Bălan. Nici linia de cale ferată Suceava-Bucureşti nu are momentan finanţare europeană.
“În privinţa finanţării pentru Autostrada Unirii, la această dată, prin POIM 2014-2020 este contractată doar pregătirea documentaţiei tehnice aferente proiectului de infrastructură rutieră “Autostrada Târgu Mureş-Târgu Neamţ”.
În ceea ce priveşte tronsonul Târgu Neamţ- Iaşi- Ungheni, la această dată finanţarea proiectului (inclusiv pregătirea), este prevăzută a se realiza prin parteneriat public-privat. În concluzie la această dată, finanţarea Autostrăzii Unirii în cadrul POIM nu este posibilă, în condiţiile legislaţiei actuale, iar finanţarea în cadrul următoarei perioade de programare depinde de modificarea legislaţiei, de rezultatele studiului de fezabilitate şi de alocarea financiară disponibilă”, a explicat ministrul Fondurilor Europene, citat de Ziarul de Iași.
Cu privire la finanţarea liniei de cale ferată Suceava-Bucureşti, la această dată nu sunt depuse cereri de finanţare pentru sectoarele de cale ferată aferente tronsonului Suceava-Bucureşti.
Au fost eliberate de Organismul Intermediar de Transport avize de principiu pentru fundamentarea finanţării proiectelor aferente cadrului financiar 2014-2020, respectiv pentru studiile de fezabilitate Paşcani-Dărmăneşti, Dărmăneşti-Vişcani, Roman-Iaşi, Focşani-Roman, Ploieşti Triaj-Focşani”, se menționează în răspunsul lui Boloş.
În luna septembrie, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a propua ca autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni să fie declarată obiectiv strategic național. Subiectul urma să fie discutat la Consiliul Suprem de Apărare a Țării.
Autostrada Târgu Mureș-Iași (A8), denumită și Autostrada Unirii va fi construită pe traseul Ungheni – Iași – Târgu Frumos – Pașcani – Târgu Neamț – Poiana Largului – Ditrău – Târgu Mureș. Aceasta va avea o lungime de 318 km, la un cost estimat de peste patru miliarde de euro.