Pe măsură ce lumea se mobilizează pentru a limita impactul coronavirusului, implicațiile pe termen lung rămân neclare. Cu toate acestea, un lucru este sigur esta că criza COVID-19 subliniază nevoia ca întreprinderile și societatea să fie rezistente și pregătite – calități care vor fi necesare mult timp după restabilirea sănătății publice.
„Trăim într-o perioadă de incertitudine maximă și cu siguranță antreprenorii sunt îngrijorați. Această perioadă a generat două modele comportamentale a antreprenorilor. Pe de o parte, unii care sunt foarte adaptabili, i-a prins criza pregătiți atât mental, cât și informațional, poate chiar și financiar. De partea cealaltă, sunt antreprenori care se gândesc că totul va trece și va reveni la normalitatea de până la această criză”, a menționat Alina Andriuta în cadrul emisiunii „Iubește viața” de la TV8.
Turismul, transporturile și domeniul ospitalității și al restaurantelor sunt doar primele sectoare lovite dur de criza provocată de noul coronavirus. Unda de șoc se va resimți și în alte domenii. Astfel, mai mulți angajați din economia autohtonă riscă să intre în șomaj sau să fie disponibilizați.
„Noi trăim într-o perioadă de „război” din punct de vedere al schimbărilor care se întâmplă. Asta implică măsuri drastice. Sigur că vor avea de sufert afacerile care sunt închise și nu au posibilitatea să vândă produsele sau serviciile, adică restaurantele, hotelurile, mall-urile. Mi se pare astăzi foarte comună criza de mentalitate și victimizarea pe care o au antreprenorii”, afirmă cofondatoarea și directoarea comunității care creează și dezvoltă afaceri.
Experta în vânzări este de părere că în această perioadă antreprenorii trebuie să-și revadă activitățile de altădată și să producă schimbări fundamentale la nivel de management al businessului.
„Cred că din punct de vedere al businessului, nu va mai fi la fel ca până acum. Cu siguranță intervin schimbări fundamentale la nivel de management al businessului. Una dintre recomandările mele din această perioadă este: Așa cum suntem impuși să practicăm managemen la distanță și după această perioadă s-ar putea să avem marele avantaj să ne ținem angajații la distanță. Antreprenorii trebuie foarte repede să se învețe să conducă de la distanță. Asta implică și disciplina de fier”, spune specialista.
Recomandare
„Antreprenorii ar trebui să investească foarte mult în instruire și să nu se spameze. Să citească și să învețe. Ar trebui să lucreze la elaborarea proceselor, regulamentelor, totul ce nu au putut să facă până acum. Cel mai important, ar trebui să-și loializeze angajații pe care vor să-i păstreze în afacere”, sugerează Alina Andriuta.