Datoriile Întreprinderii Calea Ferată din Moldova au crescut până la 765 milioane de lei, iar restanța la salarii este de 91 de milioane de lei, fără luna februarie. Ba mai mult, se insită pe ideea unui ajutor financiar de stat ca în cazul garanțiilor bancare acordate celor trei bănci care au falimentat, fiind implicate în „furtul miliardului”. Despre aceasta au anunțat deputații Radu Marian și Alexandr Slusari, după ce a avut loc o nouă ședință a Comisiei de anchetă privind situația de la Calea Ferată din Moldova (CFM).

„Ce mă neliniștește extrem de mult este insistența cu care se promovează din mai multe părți ideea de ajutor financiar de stat pentru Calea Ferată! Asta chiar dacă progres în combaterea fraudelor la întreprindere încă nu se vede. Îmi aduce aminte de situația din jurul Furtului Miliardului, când s-au acordat garanțiile bancare de 13 miliarde pentru a „salva cele 3 bănci”. Chiar dacă sumele în cazul CFM sunt mult mai mici, istoria se repetă – cineva fură ca în codru, iar altcineva, statul, adică plătitorii de impozite, trebuie să arunce colacul de salvare. Nu putem la nesfârșit să subvenționăm hoțiile”, a explicat deputatul din fracțiunea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Radu Marian.

Prin intermediul unei postări pe o rețea socială, deputatul PAS a explicat că acest ajutor poate fi oferit doar în cazul în care întreprinderea prezintă progrese în combaterea fraudei.

„Și chiar dacă se merge pe ideea ajutorului din partea statului, acesta ar putea fi oferit DOAR dacă CFM prezintă progrese reale în combaterea fraudei și un plan de restructure”, a mai scris depupatul.

Totodată și Alexandr Slusari, membru al Comisiei de anchetă a scris pe pagina sa de Facebook că datoriile întreprinderii au crescut, iar oamenii în continuare nu și-au primit salariile.

„Azi a avut loc următoarea ședința comisiei de anchetă pe Calea Ferată. Din păcate nu am nicio știre îmbucurătoare. Datoriile întreprinderii au crescut până la 765 MILIOANE lei. Vă amintesc că în ianuarie acestea au constituit 497 mln. Restanța la salarii este de 91 MILIOANE lei, fără luna februarie. Azi eu nu am auzit soluții cum pot fi achitate datoriile fără intervenția statului. Conducerea entității este în disperare. Directorul interimar și vicedirectorii făceau mai multe declarații contradictorii. Actualul director interimar, desemnat după criterii politice, trebuie să plece. Este un lucru absolut evident pentru mine”, a explicat alesul poporului.

Deputatul fracțiunii Platforma Demnitate și Adevăr (PPDA) susține că întreprinderea a fost deposedată la rând, iar banii au fost utilizați pentru finanțarea unor partide politice.

„Din nou am auzit că CFM zece ani a fost furată și a fost sursa de finanțare pentru diferite partide politice. Că au primit moștenire grea. Că nu au fost reforme. Asta noi cunoaștem și vom reflecta în raportul comisiei. Dar asta nu poate exonera de la responsabilitate pe domnul Onceanu, care conduce (temporar!) CFM aproape 15 luni”, a mai adăugat Slusari.

Potrivit lui, daca în câteva săptămâni CFM nu va achita salariile angajaților, întreprinderea riscă să ajungă în faliment. În acest sens, Slusari a anunțat că miercuri, 10 martie, va avea loc o întâlnire cu reprezentanții Ministerului Finanțelor.

„Însă problema vitală la moment este achitarea datoriilor salariale și salvarea întreprinderii strategice de faliment. Nu mai avem timp pentru rezolvarea situației curente catastrofale. Șeful sindicatului nu are ce să spună salariaților după ședința de plâns inutil al conducerii CFM și Agenției Proprietății Publice. În câteva zile angajații întreprinderii, flămânzi și revoltați, pot să nu iasă la muncă și Calea Ferată se oprește. Sau în câteva săptămâni entitatea nu va fi capabilă să achite cheltuieli minimale curente și se pornește procesul de insolvabilitate. Mai departe ce? Am convenit că mâine ne întălnim cu reprezentanții Ministerului Finanțelor pentru a discuta modalitățile eventuale de acordare a suportului financiar la Calea Ferată sau măcar achitarea datoriei de 174 milioane pentru construcția tronsonului Cahul-Gurgulești. Dar nu cred că ceva este posibil fără rectificarea bugetului”, a scris Alexandr Slusari pe pagina sa de Facebook.

Amintim că, la 5 februarie 2021, Parlamentul a format comisia de anchetă pentru a analiza situaţia economică şi financiară a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Comisia a fost organizată la iniţiativa fracțiunii socialiştilor.

Totodată, luni, 22 februarie, angajații de la Calea Ferată din Ocnița au blocat, liniile de tren, în semn de protest. Aceștia cer să li se achite restanțele la salarii pentru câteva luni. În termen de 60 de zile, Comisia parlamentară urmează să fie prezentat un raport cu privire la rezultatele și concluziile anchetei.

La finele anului 2020, datoria creditoare a companiei constituia aproape 460 de milioane de lei, iar restanțele salariale – 35,5 milioane de lei. La Calea Ferată din Moldova lucrează în jur de 6 800 de angajați.

La 24 februarie, Alexandru Slusari, deputat PPDA și membru al Comisiei de anchetă privind situația de la întreprinderea Calea Ferată a declarat că întreprinderea trebuie să fie declarată drept obiect strategic și să se subordoneze Guvernului.

Pentru a fi la curent cu cele mai importante știri te așteptăm pe Telegram. Pentru reportaje video și emisiuni ne găsești pe Youtube, pentru fotografii și stories vino pe Instagram, iar pe Tik Tok îți oferim o doză de amuzament


Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!