/LIVE TEXT/ Război în Ucraina, ziua 786: Sânge la Dnipro, avertizare de rang înalt și sprijin G7. Zelenski: „Trebuie să înfrângem teroarea”

/DOC/ Un deputat PAS susține că a intrat în posesia unor schemele ilegale privind furtul de motorină și vânzarea biletelor la CFM

missing
15 martie 2021, ora 14:31

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS), Radu Marian, susține că ar fi intrat în posesia mai multor documente ce indică modul în care  Întreprinderea de Stat „Calea Ferată” a fost prejudiciată prin furtul sistematic din ultimii ani. Mai mult de atât, alesul poporului explică cum au loc scheme de furt de combustibil, cum sunt vândute biletele și cu cât a fost prejudiciată întreprinderea.

„Am intrat în posesia mai multor documente care arată modul în care Calea Ferată a fost furată sistematic în ultimii ani, iar persoanele responsabile de oprirea acestora au mușamalizat furturile. Documentele se referă în special la furtul de motorină din locomotive și vânzarea la negru a biletelor de pasageri. Documentele pe care le am datează din 2014, dar cu siguranță, furturile au avut loc și înainte. În 2014, a avut loc prima reducere drastică a personalului Centrul Informativ de Calcul — departamentul care efectua controlul utilizării motorinei. Dacă în 2012, la Centru activau 36 de angajați, astăzi au rămas doar 4”, susține Radu Marian.

Potrivit deputatului, în rezultat, raportările de monitorizare veneau cu întârziere, iar sistemele de control, achiziționate pe bani mari, au devenit nefuncționale. Cu trecerea timpului, funcțiile de monitorizare și control al consumului de motorină au trecut de la acest departament la DEPO-urile de locomotive — cei care și consumă produsele petroliere.

„La un an după ce funcțiile de control al consumului motorinei au fost transferate DEPO-urilor de locomotive, niciunul din cele 48 de sisteme de control al combustibilului „Delta SU”, achiziționate anterior cu suma colosală de 255.000 USD, nu erau pe deplin funcționale (Foto 1), asta chiar dacă se mai plăteau în plus 7280 EUR lunar pentru întreținerea lor către firma afiliată lui Plahotniuc — Bass — Systems SRL. Nu este clar dacă aceste dispozitive sunt funcționale astăzi”, explică alesul poporului.

Totodată, deputatul sisține că în 2016, a fost creat un Serviciu de Management al Eficienței Energetice (EMS), a cărui sarcină era să monitorizeze consumul resurselor în cadrul întreprinderii, inclusiv motorina. Acesta a fost dezactivat recent, la sfârșitul anului 2020, iar necesitatea acestuia este și astăzi subiect de discuție.

Foto 3. Extras din interceptările furturilor. Documentul PDF îl puteți găsi aici

De asemenea, în baza informațiilor GPS, deputatul susține că a descoperit că mai multe echipaje de locomotive adăugau artificial ore de lucru ca să justifice consumul de motorină. Chiar dacă echipajele lucrau în mod real 2–3 ore, în documentele primare se indicau 11,5 ore. Ca să înțelegeți cât de mult se fura, trebuie să știți că 1 oră de lucru este egală cu 15 kg de combustibil. Această diferență de combustibil utilizată pentru 8–9 ore, era furată (Foto 4, documentul PDF găsiți aici).

Radu Marian suține că cestea sunt doar o parte din scheme — ne-am referit doar la furtul de motorină și vânzarea la negru a biletelor. Nu am descris schemele de contrabandă cu țigări, alcool, sau vânzarea la prețuri mizere a metalului feros, sporuri salariale oferite abuziv, achiziții nejustificate de bunuri și alte nereguli de sute de milioane pe care le-a descoperit Curtea de Conturi. Materialul integral poate fi citit aici.

Amintim că, la 5 februarie 2021, Parlamentul a format comisia de anchetă pentru a analiza situaţia economică şi financiară a Întreprinderii de Stat „Calea Ferată din Moldova”. Comisia a fost organizată la iniţiativa fracțiunii socialiştilor.

Totodată, luni, 22 februarie, angajații de la Calea Ferată din Ocnița au blocat, liniile de tren, în semn de protest. Aceștia cer să li se achite restanțele la salarii pentru câteva luni. În termen de 60 de zile, Comisia parlamentară urmează să fie prezentat un raport cu privire la rezultatele și concluziile anchetei.

La finele anului 2020, datoria creditoare a companiei constituia aproape 460 de milioane de lei, iar restanțele salariale – 35,5 milioane de lei. La Calea Ferată din Moldova lucrează în jur de 6 800 de angajați.

Și Alexandru Slusari, deputat PPDA și membru al Comisiei de anchetă privind situația de la întreprinderea Calea Ferată a declarat că întreprinderea trebuie să fie declarată drept obiect strategic și să se subordoneze Guvernului.

Abonează-te la știri pe e-mail

TV8.md este site-ul de știri din Republica Moldova cu noutăți sociale, politice și economice de ultima oră, meteo astăzi, emisiuni, interviuri și investigații.
TiktokFacebookInstagramYoutubeTelegram

© 2024 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegramtelegram