timp liber

Ți se face somn după masă? Iată cum poți diminua starea de somnolență

26 decembrie 2021, ora 11:34
Distribuie:

Cu siguranță ați observat că după anumite mese vi se face somn. Nutriționiștii spun că una dintre cauze ar fi triptofanul, un aminoacid prezent în carnea de curcan, în ouă, brânză, dar și în anumite fructe. Nutriționistul Ramona Duna a explicat pentru Digi24 ce trebuie să facem pentru a nu pierde din energie după ce mâncăm.

Triptofanul este un aminoacid din care se sintetizează serotonina - hormonul stării de bine, care ne aduce acea stare de relaxare -, apoi melatonina, hormonul care reglează ciclul veghe-somn. Sunt însă foarte multe alimente care conțin acest triptofan și nu este singurul vinovat de această stare de somnolență postprandială, care se mai numește și „food coma”.

De fapt, problema o reprezintă un cumul de factori, cum ar fi combinațiile grele de alimente, care se fac mai ales la mesele festive, de sărbători, când suntem tentați să gustăm din multe preparate. 
Acest fenomen apare, în mod normal, la toate persoanele, dar diferența o face intensitatea cu care se manifestă - uneori ne ridicăm mai obosiți de la masă, alteori mai energici.

Prin urmare, combinarea alimentelor și cantitatea lor reprezintă „secretul”. Este foarte tentant să mâncăm mult, să gustăm din toate preparatele la mesele festive. Dar în egală măsură nu trebuie să uităm și de mecanismul de masticație, pentru că alimentele, dacă nu sunt mestecate suficient, vor rămâne mai mult timp în intestin și vor solicita mai multă energie, ceea ce intensifică această stare de somnolență.

Alcoolul îngreunează și mai mult acest proces, dă mai mult de lucru ficatului și astfel ne trezim că suntem complet lipsiți de energie și nu ne mai putem ridica de la masă.

Printre factorii care cauzează somnolența după masă se numără: intoleranțe alimentare, disfuncții tiroidiene, carențe nutriționale, anemia sau afecțiunile hepatice

Iată câteva sfaturi care te vor ajuta să diminuezi starea de somnolență după ce ai luat masa.

-  Ridică-te de la masă înainte să te saturi; 

-  Mestecă bine, nu grăbi mesele, semnalul de sațietate apare după 20 de minute;

-  Lasă pauze între mese și gustări, evită să ronțăi 3-4 ore;

- Ia ultima masă cu trei ore înainte de culcare și evită combinațiile de paste cu sosuri albe, carne grasă cu cartofi prăjiți, mămăligă cu brânză;

- Sunt recomandate alimente bogate în omega 3 (pește gras, semințe de in), orez brun, ouă, legume fibroase și fructe tari;

- Un lucru foarte important de care trebuie să țineți cont este să nu vă așezați nervoși la masă.

Distribuie:
Dacă ți-a plăcut acest material - te invităm să-l distribui pe rețelele de socializare pentru ca să afle și prietenii tăi.
TelegramWhatsappViber
Trimite-ne o știre

© 2022 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetelegram