Război în Ucraina, ziua 87: Rusia își declară victoria la Azovstal, SUA oferă rachete, iar Italia are un plan de pace

social

Marea Britanie a impus sancțiuni fondatorului RTR Moldova. Expert: „Moldova trebuie să adopte decizii mai severe”

10 mai 2022, ora 17:10
Distribuie:

Fondatorul postului TV RTR Moldova, compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK), a ajuns sub presiunea sancțiunilor engleze. Marea Britanie a luat această decizie din cauza războiului declanșat la comanda președintelui rus Vladimir Putin în Ucraina. Postul TV deține cea mai mare audiență pe piața din Moldova și încasează cele mai mari profituri din publicitate, deși retransmite în special conținut din Rusia.

Potrivit unei anchete realizate de Ziarul de Gardă, postul de televiziune RTR Moldova este deținut de compania TV-Comunicații Grup SRL. Acesta este deținut în proporție de 50% de organizația non-guvernamentală din Rusia Rosmediacom. Asociația, la rândul ei, a fost fondată de cea mai mare bancă de stat rusească, Sberbank, de o altă bancă - Vneșeconombank, și de o structură de stat în domeniul audiovizualului - Compania rusă de stat de radio și televiziune (VGTRK).

După invazia Rusia asupra Ucrainei, Sberbank a fost supusă sancțiunilor din partea SUA, Canadei și Marii Britanii. Și UE a propus aplicarea sancțiunilor asupra băncii rusești, deși încă nu a luat o decizie.

Totodată, în proporție de 25%, RTR Moldova este controlată de Valentina Stețco. Alte 25% din compania ce deține RTR Moldova sunt controlate de firma din Republica Moldova „SB Grup Media” SRL. Aceasta le are în calitate de asociate pe Galina Sîrbu (80%) și pe Oxana Borșevici (20%). Ele ar fi rude cu proprietarii unui alt post de televiziune, N4 - Alexandru și Eugeniu Sîrbu (tată și fiu) și Andrei Borșevici, asociați ai companiei „Selectcanal-TV” SRL, potrivit Mold-Street. Eugeniu Sîrbu este și proprietarul postului Agro TV, prin intermediul companiei „Jevise” SRL. Alexandru Sîrbu a fost proprietar al operatorului de televiziune prin cablu Sun TV, deținut de compania Sun Comunications, care în 2016 a fost preluat de Orange.

Publicația mai scrie că, la fel ca alte două posturi controlate de Federația Rusă (Primul în Moldova și NTV Moldova) RTR Moldova a fost amendată de Consiliul Audiovizualului pentru reflectarea părtinitoare a războiului din Ucraina. RTR Moldova a fost amendat de trei ori, cu 25.000 de lei în total, pentru difuzarea unor materiale favorabile Federației Ruse, fără replica reprezentanților Ucrainei.

De asemenea, RTR Moldova a dezinformat, într-un program de divertisment, precum că guvernarea de la Chișinău ar încerca să interzică sărbătorirea Zilei Victoriei, potrivit portalului Mediacritica.md.

"Este o recunoaștere a faptului că majoritatea instituțiilor de presă din Federația Rusă sunt, de fapt, un instrument de realizare a politicii de stat și nicidecum un instrument de informare carte lucrează pentru a informa obiectiv cititorii", a declarat pentru TV8 expertul comunității WatchDog Valeriu Pașa.

Directorul RTR Moldova, Evghenii Sergheev, nu a răspuns la apelurile TV8 pentru a comenta situația, dar într-o declarație pentru ZdG a spus că proprietarii postului provin din Federația Rusă, însă aceștia nu ar influența politica editorială a postului. „Nicidecum asta nu influențează”, a punctat Sergheev.

Expertul Petru Macovei, director executiv al Asociaţiei Presei Independente, are o cu totul altă părere.

"Aceste sancțiuni vizează campaniile de publicitate pe aceste posturi TV. Este încă o măsură a Occidentului contra campaniilor propagandistice ale Kremlinului, care au loc prin intermediul instituțiilor media, iar RTR, la fel ca NTV, sunt portavoce a propagandei Kremlinului, a propagandei urii contra Ucrainei. Sunt convins că asta nu va însemna modificarea politicii editoriale ale acestor posturi care sunt finanțate cu generozitate de bugetul Federației Ruse și Gazprom pentru a servi ca instrument în acest război împotriva Ucrainei", a declarat expertul.

Petru Macovei susține că astfel de practici utilizate de televiziunile pro-Kremlin trebuie interzise, iar argumentul precum că ar fi afectată libertatea cuvântului nu își are rostul în acest caz.

"Cred că și Republica Moldova ar trebui să adopte decizii mai severe în raport cu aceste posturi TV. Posturile transmise din Federația Rusă cu brandurile RTR, NTV, Pervîi Kanal, trebuie să fie interzise în Republica Moldova, iar companiile din Republica Moldova care au retransmis aici trebuie să-și facă redacție pentru a difuza mai mult produs autohton. Înțeleg că e nevoie de decizii, legi adoptate de Parlament, dar le-aș recomanda politicienilor moldoveni să meargă mână în mână cu sancțiunile impuse pentru că ceea ce produc aceste posturi nu este nici pe departe jurnalism și nu e vorba doar de știri pentru că elemente de propagandă sunt și în filmele artistice, și în emisiunile de divertisment", a mai menționat Petru Macovei.

Totodată, expertul s-a arătat sigur că astfel s-ar rezolva și problema veche legată de piața de publicitate din Republica Moldova.

"Aceste posturi care parazitează din Federația Rusă sunt principalii beneficiari ai bugetelor de publicitate, ceea ce este o discriminare în raport cu cei care produc produs autohton. Măsurătorul care activează acum pe piață oferă date distorsionate, lucru confirmat în repetate rânduri când au fost posibile măsurători alternative, inclusiv finanțate de ambasade străine. Am solicitat anterior ca să se găsească o modalitate pentru ca acest contract să fie reziliat. Înțeleg că legea nu permite, dar în situații de urgență trebuie luate și măsuri mai drastice", a explicat Petru Macovei.

Potrivit datelor, mai mult de jumătate din banii din publicitate ajung la posturile de televiziune pro-ruse de pe piața media din Republica Moldova. În perioada ianuarie - martie 2022, către aceste posturi TV a mers 54% din publicitate. Constatarea a fost făcută de echipa Departamentului financiar TV8, în urma unei analize efectuate individual.

Astfel, în primele trei luni ale anului 2022, la canalele de televiziune pro-ruse din țară a ajuns cu 7% mai multă publicitate decât aceeași perioadă a anului trecut.

În ianuarie - martie 2022, către holdingul GMG, al cărui proprietar oficial este oligarhul și ex-politicianul Vlad Plahotniuc, a mers 27% din publicitate, iar spre televiziunile libere din R. Moldova doar 19% din publicitate.

Distribuie:
Abonează-te acum la TV8.md pe Facebook, Telegram, YouTube, Instagram și TikTok!
TelegramWhatsappViber
Trimite-ne o știre

© 2022 TV8.md. Preluarea materialelor publicate pe tv8.md se face doar cu citarea sursei și prin intermediul unui link activ către pagina articolului.

FacebookInstagramYouTubetwittertelegram