Război în Ucraina, ziua 221: Mesaj optimist de la Zelenski, cadou din Germania și convoi atacat. UE: "Rusia e pe cale să piardă"

Sci-Tech&Media

Imagini ale planetei Jupiter, surprinse de telescopul spațial James Webb: „Este cu adevărat remarcabil”

23 august 2022, ora 22:30

Cu furtuni uriașe, vânturi puternice, aurore și condiții extreme de temperatură și presiune, Jupiter are multe de arătat. Acum, telescopul spațial James Webb a surprins noi imagini cu planeta gigantică. Observațiile lui Webb pe Jupiter le vor oferi oamenilor de știință și mai multe indicii despre viața planetei, informează NASA, potrivit adevarul.ro.

„Nu ne așteptam să fie atât de bun, să fim sinceri”, a spus astronomul Imke de Pater, profesor emerit la Universitatea din California, Berkeley. De Pater a condus observațiile lui Jupiter împreună cu Thierry Fouchet, profesor la Observatorul din Paris, ca parte a unei colaborări internaționale în programul Early Release Science, al Webb.

Webb în sine este o misiune internațională, o colaborare a NASA cu partenerii săi ESA (Agenția Spațială Europeană) și CSA (Agenția Spațială Canadiană).

„Este cu adevărat remarcabil că putem vedea detalii de pe Jupiter, inelele sale, sateliți minusculi și chiar galaxii într-o singură imagine”, a spus ea.

Cele două imagini provin de la Camera cu infraroșu apropiat (NIRCam) a telescopului, care are trei filtre specializate în infraroșu și care prezintă detalii ale planetei. Deoarece lumina infraroșie este invizibilă pentru ochiul uman, aceasta a fost transpusă în spectrul vizibil. În general, cele mai lungi lungimi de undă apar mai roșii, iar cele mai scurte lungimi de undă sunt afișate ca albastre. Oamenii de știință au colaborat cu astronomul amator Judy Schmidt pentru a converti datele obținute de Webb în imagini.

În imaginea de sine stătătoare a lui Jupiter, creată din mai multe cadre succesive captate de Webb, se observă cum aurorele se extind la altitudini mari, deasupra atât a polului nordic, cât și a celui sudic ale lui Jupiter.

Aurorele strălucesc într-un filtru care este reprezentet în culori mai roșii, care, de asemenea, evidențiază lumina reflectată de norii inferiori și ceața superioară. Un filtru diferit, cartografiat cu galben și verde, arată ceața care se învâte  în jurul polilor nordic și sudic. Un al treilea filtru, reprezentat în albastru, prezintă lumina care este reflectată de un nor cu profunzime mare.

Aurorele se extind la altitudini mari, deasupra polului nordic și sudic ai lui Jupiter. foto: NASA

Marea Pată Roșie, o furtună faimoasă atât de mare încât ar putea înghiți Pământul, apare albă în aceste imagini, la fel ca și alți nori, deoarece reflectă multă lumină solară.

„Luminozitatea de aici indică altitudine mare – așa că Marea Pată Roșie are ceață de mare altitudine, la fel ca regiunea ecuatorială”, a spus Heidi Hammel, astronom planetar și vicepreședinte al Association of Universities for Research in Astronomy (AURA).

„Numeroasele pete și dungi albe strălucitoare sunt probabil vârfuri de nori de foarte mare altitudine ale unor furtuni convective condensate”, a adăugat ea. În schimb panglicile întunecate de la nord de regiunea ecuatorială au o acoperire noroasă redusă.

Într-o imagine, Jupiter este prezentat în cadranul din dreapta sus. Dungile orizontale învolburate ale planetei sunt redate în albastru, maro și crem. Aurorele de un albastru electric strălucesc deasupra polilor nord și sud ai lui Jupiter. O strălucire albă emană din aurore. De-a lungul ecuatorului planetei, inelele strălucesc într-o nuanță de alb. La extrema stângă a inelelor, o lună apare ca un punct alb minuscul. Puțin mai la stânga, strălucește o altă lună. Restul imaginii este întunericul spațiului, cu galaxii albe strălucitoare în depărtare.

Imagine a planetei Jupiter realizată de telescopul spaţial James Webb. foto: NASA

Într-un câmp larg, Webb vede Jupiter cu inelele sale și două luni mici numite Amalthea și Adrastea. Petele neclare din fundalul inferior sunt probabil galaxii care completează această priveliște.

Fouchet a prezentat o care imagine rezumă cercetarea dată despre Jupiter. Cercetătorii au început deja să analizeze datele transmise de Webb pentru a obține noi informații despre cea mai mare planetă a sistemului nostru solar.

Datele de la telescoape precum Webb nu ajung pe Pământ bine ambalate. În schimb, conțin informații despre intensitatea luminii de pe detectoarele lui Webb. Aceste informații ajung la Institutul de Știință al Telescopului Spațial (STScI), misiunea Webb și centrul de operațiuni științifice, ca date brute. STScI procesează datele în fișiere calibrate pentru analiză științifică și le livrează Arhivei Mikulski pentru telescoape spațiale care se ocupă cu repartizarea către cercetători. Oamenii de știință transformă apoi acele informații în imagini ca acestea în timpul cercetării lor.

În timp ce o echipă de la STScI prelucrează în mod oficial imaginile Webb pentru lansare oficială, astronomii neprofesioniști se scufundă adesea în arhiva de date publice pentru a prelua și procesa și imagini.

Judy Schmidt din Modesto, California, un procesator de imagine, intrată de multă vreme în comunitatea astronomilor amatori, a prelucrat aceste noi imagini ale lui Jupiter.

Pentru imaginea care include minusculii sateliți, ea a colaborat cu Ricardo Hueso, un co-investigator al acestor observații, care studiază atmosferele planetare la Universitatea din Țara Bascilor din Spania.

Abonează-te la pagina de Telegram TV8.md pentru a fi la curent: t.me/tv8md

Oamenii ar putea ajunge din nou pe lună: NASA pregătește lansarea unei rachete gigantice

17 august 2022, 20:08

Abonează-te acum la TV8.md pe Facebook, Telegram, YouTube, Instagram și TikTok!

Sci-Tech&Media

/VIDEO/ Momentul în care o navă spațială a deviat un asteroid. NASA: „Acum pământenii pot dormi liniștiți”

27 septembrie 2022, ora 10:42

Un vehicul spaţial al NASA s-a prăbuşit în mod intenţionat pe suprafaţa unui asteroid, pentru a-i devia traiectoria, în cursul unei misiuni de testare fără precedent, care ar trebui să permită omenirii să înveţe cum să se protejeze de o potenţială ameninţare viitoare, scrie AFP, citat de b1tv.

Am intrat într-o nouă eră, în care avem potenţial capacitatea de a ne proteja de un impact periculos de asteroizi. Vehiculul, mai mic decât o maşină, s-a proiectat cu o viteză de peste 20.000 de kilometri pe oră pe ţinta sa, atinsă la ora programată (23.14 GMT).

Echipele NASA, reunite la centrul de control al misiunii în Maryland, Statele Unite, au explodat de bucurie în momentul ciocnirii.

Cu câteva minute înainte, asteroidul Dimorphos, situat la aproximativ 11 milioane de kilometri de Terra, a crescut treptat în imaginile spectaculoase transmise în direct de navă. S-au putut distinge clar pietricelele de pe suprafaţa sa gri, chiar înainte ca filmarea să se oprească în momentul exploziei.

„Am intrat într-o nouă eră, în care avem potenţial capacitatea de a ne proteja de un impact periculos de asteroizi”, a declarat Lori Glaze, director de ştiinţe planetare la NASA.

Dimorphos are aproximativ 160 de metri în diametru şi nu reprezintă nicio ameninţare pentru planeta noastră.

Este de fapt satelitul unui asteroid mai mare, Didymos, în jurul căruia a efectuat până în prezent o rotaţie completă în 11 ore şi 55 de minute. NASA caută să reducă orbita lui Dimorphos cu 10 minute, adică să îl apropie de Didymos.

Va dura de la câteva zile până la câteva săptămâni înainte ca oamenii de ştiinţă să poată confirma că traiectoria asteroidului a fost într-adevăr modificată.

O vor face cu ajutorul telescoapelor de pe Terra, observând variaţia de strălucire luminoasă atunci când micul asteroid va trece prin faţa asteroidului mai mare.

Dacă obiectivul rămâne modest în comparaţie cu scenariile de dezastru ale filmelor ştiinţifico-fantastice precum Armageddon, această misiune de „apărare planetară”, numită DART (săgeată, în limba engleză), este prima care testează o astfel de tehnică.

Aceasta permite NASA să se antreneze în cazul în care un asteroid ameninţă să lovească Terra într-o zi.
„Cred că acum pământenii pot dormi liniştiţi, aşa cum voi face eu”, a spus Elena Adams, inginer al misiunii.Nava a călătorit zece luni de la decolarea în California.

Pentru a atinge o ţintă atât de mică, vehiculul spaţial s-a îndreptat în zbor autonom în ultimele patru ore, la fel ca o rachetă autoghidată. La trei minute după impact, un satelit de mărimea unei cutii de pantofi, denumit LICIACube şi eliberat cu câteva ore mai devreme de la bordul sondei DART, urma să treacă la 55 de kilometri distanţă de asteroid pentru a fotografia urmările impactului.

Toate aceste acțiuni au fost realizate pentru a înţelege mai bine compoziţia lui Dimorphos, reprezentativ pentru o populaţie de asteroizi destul de comuni, şi deci de a măsura efectului exact pe care această tehnică – numită impact cinetic – îl poate avea asupra lor.

Doar 40% dintre asteroizii ce măsoară peste 140 de metri în diametru – sunt cunoscuți

Aproape 30.000 de asteroizi de toate mărimile au fost catalogaţi în proximitatea Terrei (denumiţi geocrucişători, întrucât orbita lor se intersectează cu cea a Pământului).

În prezent, niciunul dintre aceşti asteroizi cunoscuţi nu ameninţă planeta noastră în următorii 100 de ani. Cu excepţia faptului că nu toţi sunt cunoscuţi încă.

Aproape toţi dintre cei care au diametre de peste 1 kilometru au fost depistaţi deja, afirmă oamenii de ştiinţă. Însă ei spun totodată că, pentru moment, sunt cunoscuţi doar 40% dintre asteroizii ce măsoară peste 140 de metri în diametru – care sunt capabili să distrugă regiuni întregi de pe Terra.

„Cea mai importantă sarcină a noastră este să îi găsim” pe cei care lipsesc, a spus Lindley Johnson, agent de apărare planetară în cadrul NASA. Cu cât sunt detectaţi mai devreme, cu atât experţii vor avea mai mult timp pentru a pune în aplicare un mijloc de a se apăra împotriva lor.

Misiunea DART este un prim pas crucial în această direcţie, potrivit lui Lindley Johnson:
„Aceasta este o perioadă foarte entuziasmantă (…) pentru istoria spaţială, şi chiar pentru istoria umanităţii”.

Abonează-te la pagina de Telegram TV8.md pentru a fi la curent: t.me/tv8md

Un asteroid care a căzut pe Pământ ar fi putut declanșa cel de-Al Treilea Război Mondial

17 martie 2022, 16:03

Un asteroid rar din metal care valorează de 70.000 de ori economia globală, surprins de NASA

29 octombrie 2020, 17:10

Abonează-te acum la TV8.md pe Facebook, Telegram, YouTube, Instagram și TikTok!
Trimite-ne o știre