Procuratura Anticorupţie a finalizat urmărirea penală în dosarul parcărilor cu plată în care este învinuit primarul general al Municipiului Chişinău şi expediază cauza în instanţa de judecată. Potrivit actului de învinuire, primarul capitalei a comis acte de corupere pasivă, în variantă agravată şi infracţiunea de trafic de influenţă, în variantă agravată.

În vederea excluderii oricăror influenţe asupra martorilor, unii dintre care exercită anumite funcţii în cadrul primăriei Chişinău, procurorii solicită Consiliului Municipal Chişinău suspendarea din funcţie a primarului general pe durata procesului de judecată. Este o măsură procesuala de constrângere necesară pentru a preîntâmpina deteriorarea unor probe, falsificarea lor sau distrugerea, precum şi exercitarea de presiuni asupra unor funcţionari din Primărie, care în virtutea statutului funcţiei de demnitate publica pe care o deţine învinuitul, a subordonarii față de acesta, ar putea fi supuşi presiunilor, lucru ce ar fi în detrimentul urmăririi penale şi ar putea afecta bună desfăşurare a procesului de judecată.

În perioada 2014-2015, Consiliul municipal Chişinău a aprobat Studiul final şi principiile generale de implementare a Strategiei pe termen lung de parcare în mun.Chişinău şi a dispus desfăşurarea procedurii de selectare a partenerului privat privind amenajarea, organizarea şi gestionarea parcărilor şi parcajelor controlate cu plată în municipiul Chişinău. Totodată, a fost aprobată şi componenţa Comisiei de selectare a partenerului privat, preşedintele acesteia fiind numit viceprimarul capitalei Nistor Grozavu.

În primăvara anului 2015, omul de afaceri Alexandru Pincevschi stabileşte o întâlnire cu şeful Direcţiei generale transport public şi căi de comunicaţie a Primăriei mun.Chişinău, Igor Gamrețchi, cunoscând că acesta este fost coleg de clasă al primarului general al mun. Chişinău, Dorin Chirtoacă, cu care se afla în relaţii apropiate. În cadrul întâlnirii, omul de afaceri îl roagă pe şeful Direcţiei să intervină pe lângă edilul capitalei pentru urgentarea concursului şi asigurarea câştigării licitaţiei de către compania EME PARKLEITSYSTEM GmbH.

În continuarea acţiunii infracţionale, în cadrul unei alte intâlniri, care a avut loc la sediul Primăriei municipiului Chişinău, Gamrețchi i-a comunicat primarului despre propunerea omului de afaceri şi interesul acestuia pentru implementarea proiectului privind gestionarea parcărilor cu plată în Chişinău. După cum reiese din probele administrate la dosar, ulterior Gamrețchi i-a transmis lui Pincevschi că, în schimbul a 26% din capitalul social al companiei, care va fi desemnată câştigătoare, ar putea să-l convingă pe primarul municipiului Chişinău şi pe alţi factori de decizie ai Primăriei să susţină acest proiect în forma avantajoasa pentru el. În aceste condiţii, Gamrețchi este ajutat de Pinceschi, prin intermediul unor persoane de încredere, să înregistreze o companie off-shore în Cipru, care ulterior devine asociat al EME PARKLEITSYSTEM GmbH cu o cotă de 26 la sută. Potrivit mărturiilor oferite în cadrul anchetei, 26 la sută din veniturile companiei reprezenta acea recompensă pentru semnarea contractului de parteneriat public-privat între compania EME PARKLEITSYSTEM GmbH şi Primăria capitalei, dintre care 13 procente îi reveneau primarului şi alte 13 la sută şefului Direcţiei transport public şi căi de comunicaţie.

După ce compania din Cipru devine asociat al EME PARKLEITSYSTEM GmbH, primarul dă indicaţii pentru iniţierea licitaţiei, iar compania numită devine câştigătoare, conform înţelegerilor stabilite anterior între persoanele menţionate. De asemenea, tot la indicaţiile primarului, viceprimarul semnează contractul fără avizul CMC, chiar dacă art. 30 din Legea nr. 179 din 10.07.2008, cu privire la parteneriatul public privat, stabileşte expres că, după desemnarea câştigătorului se negociază clauzele contractuale şi doar după aceasta proiectul se transmite spre aprobare şi semnare Consiliului Municipal Chişinău. Primarul capitalei a ignorat cu bună ştiinţă aceste prevederi legale şi a dispus începerea lucrărilor de proiectare, avizând personal pozitiv certificatele de urbanism, așa cum reiese din probele administrate în dosarul de urmărire penală.

În aceste circumstanţe, prin acţiunile sale intenţionate, primarul municipiului Chişinău a săvârşit infracţiunea prevăzută de art.324 alin.(3) lit.a),b) Cod penal – coruperea pasivă, adică acceptarea şi primirea, prin mijlocitor, de către o persoană cu funcţie de demnitate publică, de bunuri în proporţii deosebit de mari, ce nu i se cuvin, pentru sine şi pentru o altă persoană, pentru a îndeplini şi a grăbi îndeplinirea unei acţiuni în exercitarea funcţiei sale.

De asemenea, prin acţiunile sale intenţionate, primarul capitalei este acuzat de trafic de influenţă, adică acceptarea şi primirea prin mijlocitor, de bunuri, în proporţii deosebit de mari.