„Dezvoltarea rurală este un subiect complex și care are tangență cu alte sectoare unde există concurență. Este vorba de sectorul producerii din agricultură, servicii, comerțul intern și internațional. Și aici apar primele semnale simptomatice ale factorilor de producție, care au nevoie de o analiză riguroasă și soluții – conectate la realitate. Agricultorii din R. Moldova produc în altfel de condiții față de cei din UE. Și aici apare problema legată de specializare, tradiții, suport din partea statelor UE și experiență, lucru pe care producătorii moldoveni nu-l au. Este importantă și ancorarea pe piețele de desfacere care sunt în mare parte ocupate și care trebuie cucerite”, a explicat în cadrul emisiunii „15 minute de realism economic”, directorul de programe IDIS Viitorul, Viorel Chivriga.
În satele Republicii Moldova nivelul de trai este redus, plus că infrastructura rutieră şi de servicii este slab sau deloc dezvoltată. Una peste alta, sărăcia rurală este favorizată de accesibilitatea redusă spre centrele urbane, de calitatea proastă a infrastructurii de acces și de ocuparea preponderent agricolă a populaţiei, activitate încă prost plătită. „Deja sunt goluri foarte mari pe piața forței de muncă din localitățile rurale. Se ajunge la situații banale când lipsesc tractoriștii”, a precizat directorul de programe.
Viorele Chivriga a identificat câteva soluții care pot dezvolta localitățile și rurale și pune în mișcare afacerile din agricultură. Este vorba de inovații și tehnologii. „Ele un rol important în modernizarea localităților, dar capacitatea de atragere a tehnologiilor este foarte mică și se datorează sectorului academic slab. Raportul de competitivitate globală arată că e nevoie de a acționa prompt și rapid, dacă vrem să schimbăm situația din țară”.
Chivriga mai spune că în Republica Moldova se atestă o slabă dezvoltare a serviciilor de consultanță.
„În țară sunt o mulțime de beneficiari de terenuri agricole care gestionează 1,6 milioane ha de teren arabil și peste două milioane ha de terenuri agricole. Or, informația nu poate ajunge la fiecare persoană. Pentru impulsionarea serviciilor de consultanță e nevoie de implementarea tehnologiilor IT prin intermediul cărora agricultorii să fie informați cu privire la legislație, tendințele de pe piață, servicii juridice”.