Ziua Internațională a Femeilor în Afaceri a fost marcată și la Chișinău. Cea de-a doua ediție a „Inspiring Women in Fashion Business” a avut scopul de a inspira și încuraja femeile din domeniul modei să-și lanseze propria afacere sau să aleagă o cariera în această industrie.

Doina Nistor, director, Proiectul de Competitivitate din Moldova: „Suntem la cea de-a doua ediție a evenimentului care se desfășoară chiar în săptămâna internațională a antreprenoriatului. Celebrăm o industrie foarte importantă, este vorba de industria ușoară, care are un rol social deosebit pentru femei. Or, fiecare a doua întreprindere din acest domeniu este condusă de o femeie. La evenimentul „Inspiring Women in Fashion Business”, celebrăm femeia antreprenor, femeile care creează și își manifestă talentul în această industrie, or noi avem talente excepționale. Acum industria de modă suferă transformări globale, avem concepte noi de la inovație până la conceptul de modă sustenabilă.”

Pe parcursul evenimentului patru femei de afaceri din domeniul industriei ușoare și-au prezentat istoriile de succes și reușitele înregistrate de brandurile pe care le conduc, încercând astfel să inspire și să încurajeze femeile să aleagă o carieră în sectorul industriei ușoare.

Tatiana Marandiuc, brandul de haine „Mi-e dor”: „Mi-a venit ideea de a crea haine când eram în concediul de maternitate, pornind de la necesitățile apărute după nașterea copiilor noștri. La început, mi-a fost foarte frică, credeam că nu o să reușesc, mai ales după ce am stat patru ani acasă. Într-o zi am decis să-mi urmez visele și după o consultație am lansat prima colecție, iar acum produsele noastre se vând în farmaciile din țară. Hăinuțele noastre sunt din stofe calitative, cu imprimeuri interesante. Gândurile se materializează cu acest gând am pornit și eu cândva, nu știam de unde și cu ce să încep, totuși am crezut și am făcut cu încredere primii pași către visul meu.”

Evelina Zara, fondator al brandului de haine pentru copii „Vivi Art Boutique”: „Totul a început însă de la ideea de a crea ținute calitative și frumoase pentru fetița mea. La început lucram de acasă, apoi am înțeles că munca trebuie delegată și că este nevoie de oameni care să te ajute. Am început cu o strategie destul de agresivă pentru a intra pe piața de peste Prut. Trebuie să recunosc că primul an a fost mai dificil, îmi era rușine să spun ce rezultate aveam la început, abia după începi să vezi primele rezultate. Jumătate de an în urmă ne gândeam cum să ajungem pe piața din SUA, astăzi avem și entitate juridică acolă. Așa a început colaborarea noastră cu SUA. Trebuie să credeți în vise și idee, eu nu am avut nici măcar pregătire în domeniu, dar am ajuns să fac ceea ce îmi place.”

Ecaterina Grigor, brandul Katea Gri: „Prima mea colecție a fosta lansată în septembrie 2015 și așa a început istoria brandului meu. Fiind inspirată de mama mea, care de când mă țin eu minte coase. Cu susțineare USAID și a Guvernului Suediei am participat la evenimente de specialitate desfășurate la Londra și Kiev. Vreau să știți că a fi designer nu înseamnă doar a răsfoi jurnale de modă sau desena colecții, trebuie să ai grijă de foarte multe detalii, de unde procuri stofă de exemplu și alte situații neprevăzute. Trebuie doar să credeți în voi și ideile voastre.”

Olga Blanc, brandul Oblanc: „Mi-am început cariera ca sportivă de performanță. Am lansat brandul acum patru ani când am creat prima colecție. De mică aveam aveam o pasiune pentru rochii, asta pentru că la fiecare ieșire pe scenă aveam nevoie de ținute noi, rochii la care mama și vecina mea munceau zile bune. Astăzi vindem ținutele noastre în peste nouă țări și în rochiile create de mine au fost îmbrăcate participantele la concursul de frumusețe din Brazilia. Dacă aveți o idea nu renunțați să lucrați la ea până nu o realizați.”

Proiectului de Competitivitate din Moldova, implementat de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Guvernul Suediei, prin Agenția Suedeză pentru Dezvoltare și Cooperare Internațională (SIDA), susține industria ușoară din RM din anul 2005, promovând trecerea de la producția „cut-and-make” la design/branduri originale, încurajând ascensiunea în lanțul valoric și, prin urmare, păstrarea locurilor de muncă și creșterea salariilor.

Unul dintre succesele înregistrate de sector este crearea brandului de țară al industriei ușoare, „DININIMĂ” – o platformă cu identitate unică pentru brandurile din Moldova, care oferă avantaje valoroase industriei și contribuie la extinderea pe piața internă. În prezent, peste 60 de branduri se regăsesc sub umbrela „DININIMĂ”, iar produsele lor sunt disponibile în trei magazine dedicate.

Industria ușoară este vitală pentru creșterea economică a țării în ceea ce privește exporturile, locurile de muncă și dezvoltarea regională. Acest sector reprezintă aproximativ 5% din producția industrială a Moldovei, generează 16,4% din exporturile țării, iar antreprenorii din această industrie exportă în peste 10 țări din UE. Afacerile din domeniu sunt amplasate în întreaga țară, numărând peste 23.000 de angajați, dintre care 90 la sută sunt femei din regiunile rurale – factori care stimulează dezvoltarea regională a RM.