Cele 13 autobuze moderne, produse în România, care urmau să fie livrate Parcului Urban de Autobuze, nu vor mai ajunge la Chișinău. Asta pentru că Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația depusă de SC ”Carpat Belaz Service” SRL, o altă companie participantă la concurs și a anulat licitația.

SC „Carpat Belaz Service” SRL a solicitat descalificarea companiei care a câștigat licitația, SC „BMC Truck&Bus” SA. Motiv ar fi termenul de livrare de doar o zi indicat de uzina din România, care potrivit SC „Carpat Belaz Service” SRL încalcă bunele practici de desfășurare a procedurii de licitație oferind un termen de livrare nejustificat de mic și eliminând posibila concurență.

De asemenea, contestatarul susține că SC „BMC Truck&Bus” a indicat și culoarea viitoarelor autobuze, fapt care nu era solicitat de Parcul Urban de Autobuze, acest fapt ridică suspiciuni prin care uzina din România fie cunoaște culoarea viitoarelor autobuze, fapt care presupune o posibilă înțelegere între „Ofertant” și „Beneficiar”, fie va încerca să impună beneficiarului autobuzele pe care le are deja în stoc.

O altă pretenție a contestatarului se referă la factorul de evaluare – consumul de combustibil. Acesta susține că ofertantul câștigător a furnizat informații mincinoase, care nu corespund realității, menite să inducă în eroare autoritatea contractată.

A treia pretenție se referă la factorul de evaluare – capacitatea de încărcare. Contestatarul a indicat că autobuzul propus are o capacitate de încărcare de 110 de persoane. Însă, capacitatea reală al acestora ar fi de 105 persoane, similară cu a celorlalte două companii participante la licitație.

Totodată, contestatarul și-a manifestat dezacordul cu privire la faptul că oferta declarată câștigătoare este considerată mai avantajoasă din punct de vedre economic față de oferta sa, prin simplu motiv că el a oferit 15 unități de autobuze, iar SC „BMC Truck&Bus” SA a oferit doar 13 unități.

În replică, compania românească care a câștigat licitația a menționat că toate pretențiile contestatarului nu sunt justificate, explicând că termenul de livrare de o zi este unul real pentru companie, iar după semnarea contractului compania are timp suficient inclusiv pentru vopsirea autobuzelor în culoarea dorită de beneficiar. Românii au specificat că și celelalte două pretenții nu sunt justificate, în acest sens compania afirmând că deține certificate de la instituțiile abilitate din România. Astfel, capacitatea autobuzului fiind de 109 pasageri și un loc rezervat pentru șofer, iar consumul de combustibil este cel indicat, iar motorul cu care este dotat autobuzul este unul performant. Totodată, uzina din România a menționat că a oferit o perioadă de garanție cu 12 luni mai mare decât concurenții ofertanți.

Astfel, câștigătorul licitației a solicitat respingerea contestației ca fiind neîntemeiată, neserioasă și făcută cu rea credință și să mențină decizia autorității contractate prin care a fost declarată câștigătoare.

Parcul Urban de Autobuze susține că pretențiile expuse de contestatarul sunt realizate în baza unor surse de informare greșite sau nesigure, care nu sunt însoțite de documente confirmative. Prin urmare, autoritatea contractantă solicită respingerea contestației.

Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor a luat decizia să admită contestația depusă de SC „Carpat Belaz Service” SRL și se anulează licitația publică inițiată de Parcul de Autobuze din Chișinău privind achiziționarea autobuzelor.

Menționăm că ANSC a considerat justificată pretenția privind o zi de livrare a autobuzelor și punctul privind numărul de autobuze care a fi livrat. Autoritatea specificând că Parcul de Autobuze nu a menționat în anunțul de licitații numărul de autobuze, făcând publice doar bugetul alocat, situație care se încadrează în cazurile de anulare obligatorie a procedurii de achiziție.

Reamintim că, licitaţia s-a desfăşurat la data de 3 noiembrie, la sediul Parcului Urban de Autobuze din Chișinău. Contractul avea o valoare de 31 milioane de lei.

Parcul Urban de Autobuze Chişinău are 135 de autobuze pentru transport pasageri, 80% dintre acestea având termenul de exploatare depăşit.