Anunțată cu mare fast la începutul anului 2012, șoseaua de centură a Chișinăului a rămas doar o promisiune nerealizată. La cinci ani de la anunțarea proiectului, autoritățile nu au elaborat nici măcar un studiu de fezabilitate pentru a stabili necesitatea Centurii și traseul acesteia. În lipsa „planului”, a fost însă contractată o companie de construcții care în doi ani a realizat doar 3% din lucrările pe un segment de Centură care urma să fie gata în ianuarie 2018. Întreaga Centură ar urma să costă circa 200 de milioane de euro, bani pe care autoritățile nu știu de unde să îi ia, scrie Anticorupție.md.

Pentru prima dată, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor şi-a anunţat intenţia de a construi o centură de ocolire a municipiului Chişinău încă în ianuarie 2012. Ministrul de atunci al Transporturilor, Anatol Șalaru, declara că au fost elaborate mai multe variante de proiect și șoseaua de centură a Chișinăului va fi gata în 2015.

Cu un an înainte de data când autoritățile ar fi trebuit să taie panglica de inaugurare a centurii, succesorul lui Șalaru, ministrul Vasile Botnari a anunțat prima amânare. „Municipiul Chişinău va avea o şosea de centură până în 2017. Vrem să construim un drum de ocolire modern, conform cerințelor europene”, a dat asigurări Botnari. Potrivit oficialului, existența unei centuri a Chișinăului ar permite redirecţionarea integrală a transportului de tranzit, dar și accesul mai ușor la destinație pentru chișinăuieni, ocolind centrul orașului.

Dintr-o amânare în alta

A doua amânare a venit la începutul acestui an. În februarie 2017, ministrul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor Iurie Chirinciuc a anunțat că deși lucrările de construcție sunt demarate, inaugurarea centurii de ocolire a Capitalei va mai întârzia până în 2022. La peste zece luni de la această declarație, nu a fost construit niciun kilometru de drum. În locul în care ar fi trebuit să se regăsească primul segment de centură, au fost făcute doar săpături și lucrări de frezare a stratului de asfalt, pe o distanță de un km. Pe marginea drumului, stă abandonat un excavator lângă cele două vagonete ale companiei. Pe șantier nici țipenie de om.

3% din lucrări, executate în doi ani

De reabilitarea primului segment de 6,5 km din centura Chișinău se ocupă compania bulgară SK-13 Patstroy JSC, angajată de stat încă în septembrie 2015. Cu aproape 1,3 milioane de euro investite în fiecare kilometru, primul sector din centură urma să fie dat în exploatare în ianuarie 2018. Până acum, antreprenorul bulgar a făcut doar 3 la sută din lucrări.

„În 2017, firma nu a construit nimic, a făcut doar niște demolări a structurii rutiere existente”, confirmă și Alexandru Untilov, șef de direcție la Inspecția de Stat în Construcții.

În raportul pentru luna mai prezentat pe site-ul asd.md, beneficiarul anunța că „lipsa progresului pe șantier este pus de autorități pe seama deficitului de surse financiare, a lipsei liniei de credit disponibil și a eșecului antreprenorului de a oferi garanția bancară pentru plata avansului.Gheorghe Curmei, director general al Administrației de Stat a Drumurilor, susține totuși că pe conturile firmei bulgare, din creditul BEI, au ajuns aproape 673 de mii de euro, dar au fost efectuate lucrări de doar 200 de mii de euro.

Citește continuarea pe Anticorupție.md.

Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!