Plină de dorința de a cunoaște, de a crea și de a explora, Arina Livadari a plecat din Moldova pentru a-și face studiile în Olanda. Deși lumea din afara țării noastre o fascinează, dorul de casă nu o părăsește. După un an de studii, tânăra a revenit acasă în vacanță și a realizat un proiect fotografic în care a imortalizat Moldova, așa cum o vede după o scurtă absență.

„Îmi place să „imortalizez” anumite situații sau stări de spirit în privirile sau mișcările oamenilor, în dependență de locul în care se află. Fiecare din noi ar trebui să prețuiască abilitatea de a captura o anumită perspectivă”, spune Arina.

Majoritatea fotografiilor pe care le-a realizat sunt observațiile ei proprii: „Mă întorc în Moldova o dată în an, și unicul lucru care pare schimbat sunt imaginile de pe panourile de publicitate”.

Când e departe de casă i se face dor de peisajele rurale din Moldova, peisaje pe care le-a prezentat în numeroase imagini.

„Ideea de a avea timp limitat și doar 36 cadre pe film m-a învățat să măsor valoarea fiecărei fotografii și să am curaj să risc atunci când prind momentul. Sensul camerelor analog a fost distrus odată cu apariția smartphone-urilor – lucruri asupra cărora Susan Sontag nu a reușit să reflecteze în cartea sa „On Photography”. Se pare că pietonii au încetat să observe felul altora de a se mișca pe stradă, tinerii au încetat să prețuiască emoțiile prietenilor apropiați, părinții au încetat să își fotografieze copiii – timpul a devenit superficial, limitat, neimportant. Fotografia este un rit social, o apărare împotriva anxietății și un instrument de putere. Suntem în deceniul în care fotografia nu mai reprezintă o necesitate, ci doar o pasiune, din păcate”, spune Arina.

Tânăra crede că educație este una dintre cele mai importante probleme cu care se confruntă Republica Moldova: „În momentul în care politica din R. Moldova continuă să fie un spectacol guvernat de pseudo-politicieni, nici nu ar trebui să ne așteptăm la o educație eficientă, fără corupție”.

Fotografiile în care a surprins Moldova le-a arătat și celor din Olanda, iar imaginea cu preotul care merge liber pe stradă li s-a părut ciudată majorității.

Arina mai mare doi ani de studii, însă susține că se va mai întoarce din când în când în Moldova. Odată cu finalizarea studiilor vrea să călătorească, să își cultive vocabularul vizual, dar și să se implice activ în proiecte.

„Sper că scena artei contemporane se va schimba cu timpul în țara noastră, și că oamenii o vor aprecia nu doar ca divertisment, ci și ca un prilej de educare treptată a populației”.