Cesionarea Aeroportului Internațional Chișinău este unul dintre cele mai ambițioase și costisitoare proiecte de parteneriat public-privat al R. Moldova. Proiect care s-a aprobat în grabă și despre care CNA spunea că există riscul de a prejudicia bugetul de stat. În plus, proiectul nu făcea referire la datoriile şi creanţele Aeroportului, deoarece acestea nu fac parte din obiectul concesiunii,transmite Mold-Street.

Aeroportul a fost cesionat în 2013 pentru o perioadă de 49 ani de societății Avia Invest SRL, timp în care s-a planificat investiții de 244,2 milioane de euro. În patru ani au fost date în exploatare lucrări de 47,7 milioane euro. Despre investiţiile date, ex-ministrul Economiei şi Infrastructurii Octavian Calmâc, în prezent consilierul premierului Filip, spunea în noiembrie 2017, că o Comisie de monitorizare urmează încă să facă evaluările.

Anterior această Comisie a constatat că în total până pe 31 decembrie 2016 în Aeroport au fost efectuate investiţii de 61,78 milioane de euro. În acelaşi timp valoarea lucrărilor date în exploatare în patru ani de PPP, până pe 25 august 2017 este estimată la doar 47,7 milioane euro.

Milioanele de la Aeroport au „zburat” la administrația preşedinţiei Rusiei

În acelaşi timp, pe parcursul perioadei de implementare a proiectului au existat mai multe suspiciuni privind sursa de finanţare a lucrărilor de modernizare, cât şi asupra faptului că banii încasaţi de Avia Invest pentru diverse servicii aeroportuare sunt scoşi din ţară.

În martie 2015, Procuratura Anticorupţie, a iniţiat o urmărire penală pe abuzul în serviciu, comis în anii 2013-2015, de conducerea Avia Invest SRL, care a provocat companiei prejudicii în proporţii deosebit de mari.

Potrivit unui dosar examinat în aprilie 2016 de Judecătoria Buiucani din Chișinău, procurorii au depistat că factori de decizie de la Avia Invest SRL, „folosind situaţia de serviciu în interes material şi personal (…), au transferat fictiv o parte din profitul întreprinderii companiilor afiliate, prin ce au cauzat daune în proporţii deosebit de mari intereselor publice şi/sau drepturilor şi intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice şi juridice”.

Schema de operare

În anii 2013-2015, întreprinderea de stat Air Moldova a transferat pe conturile Avia Invest 256,1 milioane lei drept plată pentru deservirea solului şi plata pentru taxa de modernizare. Avia Invest însă, invocând plata pentru diverse servicii şi mărfuri a transferat banii la alte companii afiliate lui Ilan Shor, preşedintele Consiliului de Administraţie al Avia Invest. Majoritatea operaţiunilor au avut loc în perioada decembrie 2014-martie 2015.


Una din schemele prin care banii plătiţi pentru serviciile aeroportuare au ajuns în Rusia şi alte părţi

De exemplu, în perioada 27 decembrie 2014-30 martie 2015, Avia Invest transferă în calitate de împrumut firmei Nobil Air SRL suma de 109,6 milioane lei. Banii ajung însă sub formă de credit la Airklassika Group, care îi converteşte în dolari şi îi transferă deja pe contul Întreprinderii Unitare Federale de Stat „Центр финансового и правового обеспечения” (Centrul de asigurare juridică şi financiară traducere din rusă) a Administraţiei Preşedintelui Federaţiei Ruse.

În aceeași perioadă pe conturile întreprinderii din Rusia mai ajung şi alte sume, aplicând aceeaşi schemă. Astfel în perioada 16 decembrie 2014-30 martie 2015, Avia Invest transferă la contul Moldclassica International circa 67,7 milioane de lei – ca returnare a împrumutului.

Moldclassica International transferă banii firmei Dufremol SRL, ca plată pentru marfa duty-free. Ultima utilizează o parte din banii primiţi pentru procurarea mărfii, iar 8,25 milioane lei îi transferă pe contul Airklassika Group, care îi converteşte în dolari şi o transferă pe contul întreprinderii „Центр финансового и правового обеспечения”.

Procurorii au mai depistat că mijloace financiare în valoare totală de 4,1 milioane de dolari şi şase milioane de euro, care provin de la Air Moldova ca plată pentru achitarea taxei de deservire a solului şi taxei de modernizare, au fost externalizate de către factorii de decizie ai Avia Invest prin intermediul societăţii Aviaconsulting, către compania Stanlex Impex LP din Marea Britanie. Aceasta a fost dizolvată însă în aprilie 2016.

Cine sunt beneficiarii

În acelaşi timp în patru ani, de când a luat în concesiune Aeroportul, firma Avia Invest SRL şi-a schimbat de câteva ori proprietarii. La fel s-au schimbat şi beneficiarii. Cel mai recent acţionar majoritar este Komaksavia Airport Invest Ltd din Cipru, cu 95%, iar singurul fondator al companiei care mai amintește direct de legătura cu Rusia, Habarovski Aeroport (Aeroportul Habarovsk), deţine doar 5% din capitalul social.

Înfiinţată pe 19 august 2016, compania cipriotă are un singur fondator – Modris Karklinsh, un moscovit în vârstă de 63 de ani. Despre Karklinsh nu există multe informaţii, dar la începutul acestui an el a fondat la Chişinău, împreună cu bulgarul Tenev Marin Mihov, firma Euro Partners Consulting SRL. Adresa juridică este aceeaşi ca şi la Avia Invest – bulevardul Dacia 80/3.

Cei doi se intersectează şi la o altă companie – TB Team Management LLP din Marea Britanie, care până în anul 2016 a fost acţionarul Komaksavia din Moscova, firmă care, până în septembrie 2016, a fost deţinătoarea cotei majoritare la Avia Invest.

Din mai 2016, Modris Karklinsh este administrator la Komaksavia din Moscova. La începutul anului 2017 bulgarul Tenev Marin Mihov devine unicul asociat la TB Team Management LLP din Marea Britanie, care anterior a avut doi fondatori din zone offshore: Valtara AVV, din Aruba, şi Dylox United Ltd, din Insulele Virgine Britanice (BVI).

Fiind întrebat despre originea investiţiilor în aeroport, Octavian Calmâc, Ministrul Economiei şi Infrastructurii de declarat: „Pentru noi nu contează atât de mult de unde vin banii şi cine sunt beneficiarii. Principalul este că lucrările de modernizare avansează”. Şi managerul Avia Invest nu a dorit să explice de unde vin investiţiile în Aeroport.

Investigația integrală poate fi citită aici.