Organizațiile de media sună alarmă. Acestea au semnat un apel în care solicita Consiliului Concurenței să investigheze posibilă înțelegere de cartel în domeniul publicității dintre două case de vânzări. Mai mult, societatea civilă a cerut Delegație UE, Ambasadei Statelor Unite și altor organizații internaționale să monitorizeze cu atenție acest caz.

Directorul executiv al Asociației Presei Independente, care este și semnatar al apelului, consideră că o eventuală înțelegere de cartel dintre două case de vânzare a publicității prezintă un risc pentru libertatea de exprimare în Republica Moldova.

În oricare democrație din lume, independența editorială a instituțiilor mediatice este strâns legată de independența lor economică este strâns legată de independența economică și financiară. Bani mai puțini înseamnă independență mai puțină a instituțiilor mediatice”, susține Petru Macovei, directorul executiv API.

Macovei consideră că scopul înțelegerii ar fi eliminarea concurenților de pe piața media din Republica Moldova.

Deci vom avea doar informații pro PD sau pro PSRM pentru că, casele de producție reprezintă aceste holdinguri, iar vocile de alternativă din media moldovenească vor fi inhibate”, a adăugat Macovei.

Tot astăzi reprezentanții celor patru posturi de televiziune, care acum două săptămâni au depus sesizarea la Consiliul Concurenței, au solicitat Consiliului să fie audiați împreună și nu separat așa cum era preconizat.

„Ne-am prezentat împreună pentru a susține această cerere și a prezenta efectiv probe suplimentare în fața consiliului, sau de a lichida acele nelămuriri pe care le au ei în legătură cu cererea depusă. Spre surprinderea noastră nu s-a acceptat ca toți împreună să fim audiați în cadrul aceleiași ședințe”, a adăugat Dumitru Pavel, avocat Jurnal TV.

Atunci când noi am văzut că pentru ziua de luni sunt invitați iarăși separat, noi am decis să venim împreună la aceeași oră la care a fost invitat postul Jurnal TV. Noi vrem să mergem în continuare împreună, pentru că este o problemă comună pentru cele patru posturi de televiziune”, a subliniat Natalia Morari, președinte A.O „Media Alternativă.”

Declarația a fost semnată de 8 organizații de media. Anterior patru televiziuni din țară, între care și TV8, au acuzat că două dintre cele patru companii de vânzare a publicității din țară, una care ar fi afiliată liderului PDM, Vlad Plahotniuc, și alta socialiștilor, au convenit să colaboreze. Acestea oferă o reducere clienților care aleg să-și plaseze publicitatea numai prin intermediul lor, împărțind banii 80 la 20 la sută, astfel fiind creat un mediu de concurență neloială. Tot atunci, directorul executiv al Asociației Agențiilor de Publicitate din Moldova a declarat că agențiile vizate nu au încălcat legea.

Redactor: Sergiu Niculiță