Numărul plângerilor înaintate de subiecții de date cu caracter personal a crescut cu circa 35% pe parcursul anului 2017. Datele se conțin în Raportul de activitate al Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova (CNPDCP) pentru anul trecut, audiat, în această săptămână, în cadrul ședinței Comisiei parlamentare securitate națională, apărare și ordine publică.

Potrivit directorului CNPDCP, Eduard Răducan, pe parcursul anului 2017 au fost înregistrate 554 de plângeri, comparativ cu 410 în anul 2016. Subiectul datelor cu caracter personal poate adresa plângeri în cazul în care se consideră lezat prin modul de prelucrare a datelor personale de către operatorii de date sau persoanele împuternicite de aceștia, în termen de 30 de zile din momentul depistării încălcării, a spus raportorul.

Prelucrarea neconformă a datelor cu caracter personal au fost din domeniile financiar-bancar, medical, al furnizării serviciilor publice, al monitorizării şi securităţii spaţiilor publice sau private prin mijloace de supraveghere video, precum şi cele ce vizează dezvăluirea datelor şi nerespectarea măsurilor de securitate şi confidenţialitate.

Directorul a menționat că, în comparație cu anul 2016, a crescut cu 48 la sută numărul de controale a legalității prelucrării datelor cu caracter personal. Astfel, au fost efectuate 367 de controale, iar, prin prisma calității de agent constatator în cazul încălcării prevederilor legale din domeniul protecției datelor cu caracter personal, au fost constatate 84 de fapte contravenționale și întocmite 52 de procese-verbale, care au fost expediate spre examinare și soluționare instanței competente.

„Din totalul celor 52 de cauze contravenționale expediate spre examinare, în 37 de proceduri instanța de judecată a recunoscut vinovăția persoanelor în privința cărora au fost întocmite procesele-verbale cu privire la contravenție”, a spus raportorul.