Organizației GENDERDOC-M, unicul ONG din Moldova care apără și promovează drepturile persoanelor LGBT susține i-a fost refuzată de către Primărie instalarea a două obiecte de artă, ce urmau să fie inaugurate în cadrul campaniei sociale Fără Frică, care va avea loc al treilea an consecutiv.

Instalațiile artistice urmau să fie amplasate pe strada pietonală Eugen Doga pentru două săptămâni și în Parcul Valea Morilor pentru o zi. Una dintre instalații, cu o lungime de 4,5 metri, reprezintă hash tagul campaniei (#FărăFrică). Scopul acesteia, conform orgnizatorilor, este promovarea unei societăți sigure pentru fiecare om, în care frica nu va fi un impediment pentru respectul reciproc.

„Unul dintre scopurile noastre a fost să animăm această parte a orașului și să oferim locuitorilor un spațiu atractiv pentru a se opri, a se fotografia, astfel exprimându-și solidaritatea cu toate persoanele din Moldova care încă trăiesc cu frică. Faptul că ne-a fost refuzată cererea de instalare a acestui obiect, în timp ce altor organizații, inclusiv comerciale, li se permit instalații publicitare, îl calificăm drept tratament inegal”, susține Anastasia Danilova, directoarea executivă la GENDERDOC-M.

În răspunsul cererii depuse la Primărie pentru instalarea celor doă obiecte de artă, este atașată o dispoziție semnată de Nistor Grozavu în toamna 2017, potrivit căreia se suspendă provizoriu aplasarea publicității exterioare până la aprobarea de către Consiliul municipal Chișinău a unui Regulament privind amplasarea publicității exterioare în muncipiul Chișunău, iar autorizațiile eliberate anterior angenților economici urmează a fi prelungite.

„Publicitatea socială nu poate fi în mod legal interzisă cînd aceasta are drept scop informarea opiniei publice despre un subiect de importanță socială sau dezvoltarea unei atitudini civice față de un subiect de drepturile omului. Primăria mun. Chișinău nici astăzi nu deține un set de criterii obiective și legale prin prisma cărora să motiveze permisiunea sau refuzul pentru expunerea publică a unei publicități sociale. Unicul criteriu pentru autoritatea publică locală rămâne a fi homofobia, ori Chișinăul continuă să fie împânzit de publicitate sexistă, înșelătoare și de prost gust. Refuzul Primăriei mun. Chișinău este contrar prevederilor din Legea nr. 1227/1997 cu privire la publicitate și Legea nr. 121/2012 privind asigurarea egalității, lucru care a fost evident și pentru ei, motiv din care în refuzul său nu face referire la nici o prevedere legală din cadrul normativ existent”, menționează avocata organizației, Doina Ioana Străisteanu.

Contactat de TV8, purtătorul de cuvânt al Primăriei, Vadim Brânzanic, a menționat că va reveni cu o poziție la acest subiect.

Campania Fără Frică din acest an va avea loc între 8 și 20 mai 2018.