Instituirea benzilor dedicate pentru transportul public din municipiul Chișinău reprezintă o soluție viabilă pentru îmbunătățirea situației și reducerii interacțiunii transportului public cu autovehiculele private. Aceasta este una din concluziile celei de a doua audieri publice organizată pe 6 iunie 2018, de Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE).

Astfel, analiștii IPRE vin cu propunerea de implementare a benzii separate pentru transportul public pe următoarele trasee:

  • Bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt (ambele direcții);
  • Bulevardul Grigore Vieru (ambele direcții);
  • str. Pușkin și str. Mitropolit Bănulescu-Bodoni.

Aceasta va permite:

  • creșterea cu 25% a vitezei medie de deplasare a transportului public (de la 14.7 km/h până la 18.4 km/h),
  • va reduce timpul de deplasare cu cel puțin trei minute pe fiecare segment unde va fi amenajată bandă dedicată,
  • va produce rezultate tangibile ,
  • va încuraja cetățenii să utilizeze transportul public,
  • va elibera trotuarelor de autovehiculele parcate.

„Ambuteiajele din Chișinău reprezintă o provocare atât pentru autoritățile locale, cât și pentru locuitorii capitalei. Analizând dezvoltarea transportului public, observăm că aceasta este prea lentă și nu reușește să satisfacă cererea. Astfel, alternativa pentru a-și asigura mobilitatea este autoturismul personal. Șoferii, inclusiv și o parte a clasei politice pledează̆ pentru extinderea infrastructurii rutiere. Totuși, în zona centrală există posibilități limitate de a extinde infrastructura, iar, chiar dacă ar exista, este important de menționat că lărgirea bulevardelor și construcția străzilor noi ar provoca doar o creștere și mai mare a autoturismelor private. Prin urmare, este important de identificat și implementat politici care ar crește numărul utilizatorilor transportului public și ar reduce numărul de autovehicule private care circulă pe străzile municipiului Chișinău. Atâta timp cât transportul public va reprezenta a doua soluție preferată pentru îndeplinirea nevoii de mobilitate a locuitorilor, municipiul Chișinău va continua să se confrunte cu probleme majore la capitolul ambuteiajelor”, susține Stanislav Ghilețchi, analist IPRE.

Un pas esențial pentru obținerea succesului la implementarea acestei politici este elaborarea unei strategii comprehensive de comunicare. Aceasta trebuie să prezinte avantajele cheie ale acestei inițiative și beneficiile pentru comunitate, care ar fi.

  • Traficul din Chișinău continuă să crească și pentru a rezolva problema trebuie implementate politici care ar îmbunătăți situația;
  • Transportul public este mult mai eficient pentru transportarea unui număr mare de pasageri raportat la spațiul utilizat;
  • Acordarea priorității transportului public va crește fiabilitatea serviciului și atractivitatea acestuia;
  • Dezvoltarea transportului public va permite asigurarea mobilității și protecției mediului înconjurător;
  • Chiar dacă unele grupuri (șoferii) ar părea să fie perdanți, acordarea priorității transportului public oferă beneficii nete incluzând toți locuitorii municipiului Chișinău.

De asemenea, analiștii IPRE sunt de părere că implementarea benzilor rezervate pentru transportul public va crea probleme și inconveniențe la început, așa cum s-a întâmplat în majoritatea orașelor. Pentru posesorii de autovehicule această politică ar părea dezavantajoasă, dar pentru ceilalți locuitori care utilizează transportul public zilnic, avantajele sunt considerabile.

Totuși, pentru obținerea acestor avantaje este nevoie de o perioadă de adaptare și de o bună campanie de informare. De asemenea, în momentul în care pasagerul va vedea că transportul respectă graficul și ajunge la timp la destinație, atunci va începe să crească suportul pentru astfel de politici.