De la începutul acestui an, aproximativ 800 de mii de lei au fost întorși consumatorilor care fie au cumpărat produse alterate, fie au fost înșelați de către agenții economici. Precizarea a fost făcută de Agenția pentru Protecția Consumatorilor care amintește că toți cei care nu sunt de acord cu marfa procurată își pot cere banii înapoi.

Acum câteva luni, Constantin Tomșa din Chișinău a cumpărat, prin intermediul unei magazin online, o mașină de spălat vase. A dat pe ea peste nouă mii de lei. După câteva luni aceasta s-a stricat, iar bărbatul a fost nevoit să o ducă la reparație, în baza garanției.

„Trei, patru luni a lucrat și s-a defectat, am dat-o la reparație și mi s-a spus că în desurs de două săptămâni va fi reparată însă nu a fost așa, s-a întins aproape la trei luni de zile de fiecare data, invocând motive că piesa se comandă din Italia, din Spania și tot așa mai departe”, a spus Constantin Tomșa, victima.

Bărbatul spune că după un șir de refuzuri, a decis să se plângă Agenției pentru Protecția Consumatorilor.

„După asta am apelat la Protecția Consumatorilor și s-a rezolvat problema în două-trei zile. Am fost la reprezentanții lor mi s-au întors banii și atât. Am depus și o scrisoare în cartea de reclamație. De câte ori am fost la internet-magazinul acesta foarte multe persoane aveau problem”, a spus Constantin Tomșa, victima.

Un alt bărbat, care ne-a rugat să-i păstrăm anonimatul, a spus că s-a adresat la Agenția pentru protecția Consumatorilor din motiv că automobilul său nu a fost reparat corespunzător.

„Ei nu au știut ce trebuie să facă la automobil, a stat mai mult de o lună la ei. MUSCA 04.20-04.42 Am luat automobilul, l-am dus la alt service unde s-a reparat așa cum trebuie și cu mult mai puțini bani, la primul service au fost numai bani cheltuiți și ei trebuiau să-mi restituie banii. Banii mi iu întors după ce m-am adresat la APC”.

Potrivit agenției, motivele pentru care consumatorii depun reclamații sunt diferite.

„Mulți consumatori procură telefoane mobile la oferte promoționale propuse de către companiile de telefonie mobile și internet și din cauza că arată diferite defecțiuni, consumatorii decit să-și revendice drepturile solicitând acest leu. În alte cazuti, consumatorii au solicitat și 50 de lei. Într-un caz un consummator a solicitat servicii de taxi și pentru că, taximetristul nu i-a restituit restul de doi lei, consumatorul a solicitat o despăgubire”, a declarat Corina Gaiu, ofițer de presă APCSP.

Iar pentru ca oamenii să nu cadă în plasa agenților economici, responsabilii de la APC vin cu recomandări.

„Consumatorul care rămâne nemulțumit de un produs achiziționat este în drept să înlocuiască produsul timp de 14 zile calendaristice s-au să remedieze deficiențele produsului dacă acestea au apărut în termen de garanție. De la începutul anului am avut numeroase cazuri ce ține de petiționari”, a declarat Corina Gaiu, ofițer de presă APCSP.

Potrivit statisticii Agenției pentru Protecția Consumatorilor, numărul petițiilor crește de la an la an. În anul 2016 au fost înregistrate aproximativ 2100 de petiții, iar în 2017 cu 400 mai mult. Săptămânal, în cadrul Agenției pentru Protecția Consumatorilor, se depun până la 20 de reclamații. Iar de la începutul anului, suma restituită cumpărătorilor indignați a constituit 800 de mii de lei.

Reporter: Carolina Bețivu
Imagine: Tudor Bigu