CNA a descins în dimineața zilei de joi, 26 iulie, la ministerul Economiei și Infrastructurii și la Agenția Națională Transport Auto (ANTA). Perchezițiile au loc în câteva cauze penale ce vizează nereguli din domeniul transportului.

UPDATE 16:46. Încă o persoană a fost reţinută, cu puţin timp în urmă, în dosarul care vizează schema frauduloasă, pusă la punct de mai mulţi funcţionari ai ANTA şi Ministerul Economiei şi Infrastructurii. Este vorba despre un inspector superior din cadrul Direcţiei control transport rutier şi autogări a ANTA. Acesta a fost reţinut în momentul în care a intrat în ţară. În prezent, el este escortat la CNA pentru a fi audiat.

Mai menţionăm că, la această oră sunt 8 persoane reţinute, iar alte două sunt cercetate în stare de libertate. În total, pe acest dosar sunt 10 persoane bănuite.

UPDATE 11:24. Șapte persoane printre care cinci angajaţi ai ANTA, un angajat al Ministerului Economiei şi Infrastructuri, dar şi administratorul unei companii specializate în transportul de pasageri au fost reţinute în această dimineaţă de către ofiţerii CNA şi procurori. Reţinuţii urmează să fie escortaţi la sediul CNA pentru audieri.

Acestea sunt bănuite de organizarea unei scheme, prin intermediul căreia funcţionarii îşi promovau propriile companii de transport, exercitând presiuni asupra operatorilor de curse naţionale şi internaţionale.

Potrivit materialelor acumulate, angajaţii ANTA, în complicitate cu persoane din cadrul Ministerului Economiei şi Infrastructurii, administrau mai multe curse de transportare a pasagerilor prin persoane interpuse. Ca să le facă loc pe piaţă, aceştia ar fi exercitat sistematic presiuni asupra şoferilor şi agenţilor economici care deja activau în domeniu, estorcând lunar diferite sume de bani în calitate de „taxe de protecţie” pentru a nu le retrage autorizaţia sau pentru a nu-i supune controalelor. În alte cazuri, bănuiţii i-ar fi convins, prin ameninţări pe unii agenţi economici să renunţe definitiv la activitatea în domeniul transportului de pasageri sau să achite sume exorbitante de bani ca să fie lăsaţi să muncească mai departe.

Urmare informaţiilor operative, s-a stabilit că, pentru a-şi continua activitatea, administratorul unei companii ar fi fost obligat să achite 20 000 de euro, iar alţii ar fi achitat angajaţilor ANTA a câte 9000 de lei lunar pentru a nu fi supuşi verificărilor.

În prezent, ofiţerii CNA şi procurorii urmează să analizeze toate informaţiile, acumulate în cadrul procesului penal şi să-i audieze pe funcţionarii faţă de care au fost formulate aceste suspiciuni. De asemenea, la sediul CNA vor fi escortate pentru audieri suplimentare şi alţi membri ai grupului menţionat, între care persoanele interpuse prin intermediul cărora funcţionarii administrau mai multe curse de transport auto.

Precizăm că, CNA şi procurorii au deschis mai multe cauze penale pe faptul coruperii pasive şi abuzului de serviciu, comis de către persoane cu funcţii de răspundere. Legislaţia în vigoare prevede, pentru acest gen de infracţiuni, închisoare până la 10 ani cu amendă în mărime de până la 8 000 de unităţi convenţionale şi privare de dreptul de a ocupa funcţii publice de până la 10 ani.