Implementarea programului „Drumuri bune pentru Moldova” este pusă în pericol din cauza dotării proaste a întreprinderilor şi a deficitului de pietriş. În același timp, aproape jumătate din mijloacele financiare destinate lucrărilor de reparaţie curentă a drumurilor locale şi naţionale în cadrul programului vor ajunge la cinci companii private, scrie Mold-Street.

Au trecut mai mult de cinci luni de la anunţarea programului „Drumuri bune pentru Moldova” şi peste 100 de zile de semnarea primelor contracte cu operatorii economici care repară drumurile în cadrul acestui proiect.

Doar o treime din volumul de lucrări

Judecând după comunicatele emise săptămânal și reportajele zilnice ale posturilor TV afiliate Partidului Democrat, proiectul rămâne unul prioritar şi rezultatele lui sunt folosite la maximum în campania de promovare a unei imagini pozitive pentru guvernare.

„Toată Republica Moldova, toţi cetățenii stau cu ochii pe fiecare metru de drum reparat… Fiecare drum, de la început până la sfârșit, trebuie să fie reparat exact așa cum este indicat în caietul de sarcini și să corespundă criteriilor tehnice”, a afirmat ministrul Economiei şi Infrastructurii Chiril Gaburici, în cadrul unei ședinţe cu responsabilii tehnici de la Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD) și antreprenorii implicaţi în program.

Datele de pe platforma online drumuribune.md, relevă însă că până pe 7 august au fost efectuate ceva mai mult de o treime din volumul de lucrări. Astfel au fost reparate 431 kilometri de drumuri (33,8% din total), iar volumul investiţiilor a ajuns la 623 milioane lei sau circa 39,3% din cele planificate.

Săptămâna trecută au fost finalizate lucrările în raionul Dubăsari, iar cele din Cimişlia şi Basarabeasca sunt aproape de finalizare. Este adevărat că la Dubăsari şi Basarabească volumul de lucrări este mic – de doar 11 şi respectiv 7,65 kilometri de drumuri.

Pe de altă parte, în municipiul Bălţi lucrările nu au început deloc, iar în câteva raioane progresul este minor. De exemplu la Şoldăneşti, Teleneşti şi Glodeni au fost executate circa 20% din lucrări.

Deficit de pietriş şi tehnică

Specialiştii de la ASD au explicaţii la anumite tergiversări ce apar în realizarea lucrărilor. De exemplu, în cazul municipiului Bălţi licitaţia a fost câştigată de SA Drumuri-Bălţi, care mai are încă alte două loturi: raionul Făleşti şi Sângerei. În total în cadrul acestui program SA Drumuri-Bălţi a câştigat contracte de 92,2 milioane lei, cifră aproape de nivelul veniturilor din 2017.

Emanoil Mocanu, responsabil tehnic din cadrul ASD pentru municipiul Bălţi şi Făleşti, susţine că în Municipiul Bălţi nu au început lucrările pentru că întreprinderea este acum concentrată pe efectuarea lucrărilor la celelalte două loturi.

„Ei nu pot să efectueze lucrările la toate obiectivele concomitent. Nu au nici suficienţi angajaţi, nici surse financiare şi nici tehnică pentru aşa-ceva. Dar în scurt timp vor fi finalizate lucrările de asfaltare în cele două raioane şi SA Drumuri-Bălţi va iniţia lucrările şi în municipiu”, explică Emanoil Mocanu, responsabil tehnic din cadrul ASD.

De altfel contractul pentru Bălţi a fost semnat abia la finele lunii iunie, are o valoare de doar 6,6 milioane lei şi este cel mai mic din toate cele 34 semnate de ASD cu companiile de construcţii în cadrul Programului.

Lent se fac lucrările şi la Străşeni, unde de abia s-a ajuns la 15% din volumul preconizat. Asta chiar dacă contractul în valoare de 32,55 milioane lei cu SA Drumuri-Străşeni a fost semnat pe 2 mai 2018, adică trei luni în urmă.

Vladimir Gostev, responsabil tehnic din cadrul ASD pentru acest raion a afirmat că lucrările sunt efectuate conform planului şi nu există întârzieri. Totuşi el a precizat că sunt probleme majore care ar afectează mersul bun al lucrărilor.

„În primul rând producătorii de pietriş nu reuşesc să asigure companiile cu materia primă. Or la aceste lucrări nu poate fi folosit oricare tip de pietriş. Mai jos de marca 400 nu poate fi utilizat la lucrările de reparaţie a drumurilor. În prezent există un deficit acut de pietriş şi nu e vorba doar de Străşeni, ci de toate întreprinderile ce efectuează lucrările”, a precizat responsabilul tehnic.

Un alt factor este faptul că SA Drumuri-Străşeni efectuează lucrări şi la Călăraşi şi la Ungheni, iar întreprinderea nu dispune de tehnică şi resurse financiare pentru toate obiectivele.

Probleme de finanţare

„Lucrările la acest Program trebuiau să înceapă mult mai devreme şi nicidecum în luna iunie. Or, chiar dacă au semnat comntactul mai devreme, finanţarea lucrărilor a venit mai târziu”, a precizat Vladimir Gostev.

În plus el menţionează şi alţi factori de tergiversare. De exemplu chiar dacă lucrările de asfaltare a unui drum au fost finalizate, pentru ca să fie achitat costul lor, trebuie să vină specialiştii de la un laborator specializat ca să ia probele de asfalt şi să dea verdictul că lucrările au fost efectuate conform normelor.

„Se întâmplă că trece şi o lună de la efectuarea lucrărilor, pentru ca laboratorul să vină să ia probele, ca apoi şi eu să pot pune semnătura pe actul de dare în exploatare, care permite alocarea banilor”, explică Gostev.

În opinia lui astfel de lucrări de reparaţie curentă a drumurilor ar trebui să fie efectuate anual. Or este imposibil ca într-un an să repari toate drumurile din ţară.

Pe de altă parte Vladimir Livinschi responsabil tehnic din cadrul ASD pentru Glodeni spune că Nouconst SRL, ce efectuează lucrări nu ar avea probleme în asigurarea cu materiale de construcţie, tehnică şi angajaţi.

Cine a câştigat contracte de 1,8 miliarde lei

De notat că în cadrul acestui program de aproape 1,58 miliarde lei, au fost semnate 34 de contracte.

Cele mai multe contracte, patru, au fost câştigate de compania Nouconst SRL, deţinută de omul de afaceri Marin Sârbu – patru (Cahul, Căuşeni, Edineţ şi Glodeni) în valoare de peste 185 milioane lei.

Urmează Rutador SRL, deţinută de Nicolae Maliu, cu două contracte (Anenii Noi şi Ungheni) în valoare totală de 169,3 milioane lei. Pe locul trei se află Dromas-Cons SRL (Petru Dacin), cu două contracte (Floreşti şi Nisporeni) în valoare de 139,3 milioane lei, iar pe locul patru – Irinda Prim SRL (Igor Galeamov) cu trei contracte (Cantemir, Cimişlia şi Leova), în valoare totală de 131 milioane lei.

Cele mai mici contracte au fost câştigate de companiile statului. Astfel Drumuri-Cimişlia are un contract de 9,22 milioane lei la Basarabeasca, Drumuri-Cahul – un contract de 25,3 milioane lei, iar Drumuri-Briceni – un contract de 31,8 milioane lei.

Iniţiativă cu caracter electoral

„Programul de reparaţie periodică a drumurilor locale și comunale are drept scop îmbunătăţirea condiţiilor de circulație prin localitățile ţării. O bună circulaţie a transportului va da posibilitate să crească mobilitatea forţei de muncă în localităţile rurale, va îmbunătăţi schimburile comerciale şi investiţionale productive, confort și siguranţa circulaţiei rutiere”, explică avantajele acestui program ASD.

Pe de altă parte, Centrul Expert-Grup a calificat programul „Drumuri bune pentru Moldova” ca pe o inițiativă cu caracter electoral. Experții susțin că trebuie de ținut cont că drumurile locale țin de competența Administraţiei Publice Locale de nivelul I și II. În acest sens, implementarea unui astfel de program poate fi efectuat cu succes doar prin implementarea nemijlocită a proiectelor de către APL-uri.

„Prin urmare, cea mai bună abordare de implementare a programului ar fi fost prin suplimentarea transferurilor speciale la APL-uri. Analiza conținutului și modului în care a fost prezentată și aprobată Hotărârea de Guvern nr.225 (programul „Drumuri bune pentru Moldova” n.r.) indică asupra unui caracter populist și electoral al acesteia”, susțin experţii.

Ei mai constată că această decizie demontrează că actuala clasă politică poate accepta „orice model de planificare bugetară, cu condiția menținerii controlului politic asupra alocărilor financiare”.