Inițiativa de concesionare a gărilor auto, înaintată de Guvern, ar putea agrava situația și așa șubredă din sistemul transportului auto. Concesionarea ar trebui să fie ultima soluție la care ar apela Guvernul și aceasta doar dacă nu sunt eficiente alte metode de dezvoltare a transportului auto. Aceste opinii au fost exprimate în cadrul emisiunii „Sfatul Țării” de la postul de televiziune 10TV, transmite IPN.

Oleg Tofilat, expert internațional în politici publice, consideră că decizia Guvernului de a concesiona gările este una pripită. Decizia nu a fost anunțată din timp și discutată în societate, în plus, nu a fost anunțată explicația Guvernului de ce se vrea concesiunea, spune expertul. Oleg Tofilat consideră că această concesiune este o comandă politică. În opinia lui, sunt alte priorități în ceea ce privește transportul rutier decât concesionarea gărilor. Expertul s-a referit la introducerea biletului electronic, liberalizarea accesului la transport rutier, cadrul tarifar, armonizarea legislației, consolidarea capacităților administrative ale Agenției Naționale de Transport Auto. „În locul acestora a apărut această concesiune care nu a fost discutată, nu a fost pregătită”, spune Oleg Tofilat.

Expertul economic Sergiu Gaibu consideră că ar fi trebuit făcută o diagnostică ce ar fi indicat care este cea mai potrivită metodă de a îmbunătăți situația gărilor. Potrivit lui, în acest caz s-a omis o etapă foarte importantă – analiza. „Omiterea părții acesteia, inclusiv discutarea cu societatea civilă și cu comunitățile de experți este o greșeală fundamentală. Un element important în democrație este permanent atenționat Republicii Moldova din partea organismelor internaționale – respectarea transparenței decizionale”, a spus Sergiu Gaibu. În opinia analistului, ar fi trebuit să se cunoască și obiectivele urmărite prin acțiunea de concesionare.

Ministerul Economiei și Infrastructurii a înaintat spre dezbateri publice o decizie a Guvernului în care se menționează că bunurile întreprinderii de stat „Gările și Stațiile Auto” și dreptul de a opera curse vor fi transmise unui prestator privat de servicii, care se va angaja să facă investiții, timp de trei ani, în modernizarea celor 30 de filiale ale întreprinderii. Volumul estimat al investițiilor pornește de la 200 mln lei, iar recuperarea sumelor este prevăzută într-o perioadă de 25 de ani.