Sistemul electoral mixt adoptat abundă în probleme care riscă nu numai să compromită aplicarea sa în cadrul următoarelor alegeri parlamentare, dar, de asemenea, poate pune în pericol caracterul liber şi corect al scrutinului, se arată într-o declarație a Promo-LEX privind monitorizarea implementării reformei electorale în Moldova în contextul viitoarelor alegeri parlamentare.

Potrivit experților Promo-LEX sistemul electoral mixt a fost adoptat în grabă, cu dezbateri insuficiente care, mai degrabă, au simulat consultările publice (în mare parte din cauza lipsei unei reacții și analize a propunerilor făcute de diferite OSC şi experţi în domeniu) şi nu au dus la niciun consens în cadrul societății. „Deşi autorităţile Republicii Moldova pretind că toate recomandările formulate de către Comisia de la Veneţia şi OSCE/BIDDO au fost luate în considerare, Promo-LEX a dovedit că, în realitate, doar 12 din 32 recomandări au fost complet sau parţial implementate. În plus, recomandarea principală formulată deComisia de la Veneţia şi OSCE/BIDDO – a nu schimba sistemul electoral – a fost ignorată”, se spune în declarație.

Astfel, potrivit acesteia, Promo-LEX este îngrijorat în special de următoarele aspecte:

1. Comisia Națională pentru Constituirea Circumscripțiilor Uninominale nu a respectat criteriul demografic atunci când a creat circumscripțiile majoritare. Astfel, între 15 și 30 din circumscripțiile create nu respectă prevederea privind delimitarea circumscripțiilor în baza devierii de 10% al numărului alegătorilor între circumscripții, după cum este stipulat în lege.

2. Circa 7% dintre numărul total de alegători (203,368 alegători, informație actualizată la 01 Aprilie 2018) nu au nici domiciliu, nici reședință și, conform prevederilor art. 93 (4) din Codului Electoral, nu pot participa în alegerile parlamentare în cadrul unor circumscripții uninominale.

3. Pe de altă parte, în jur de 80 000 studenți înmatriculați în 2016-2017 în universitățile și școlile profesionale din capitală vor putea exercita dreptul lor la vot la orice secție de votare, astfel potențial jucând un rol crucial în circumscripțiile majoritare din Chișinău.

4. Promo-LEX consideră că cetățenii Republicii Moldova, care au reședința permanentă sau temporară în străinătate, trebuie să aibă posibilitatea să sprijine financiar un partid politic, grup de inițiativă sau candidat electoral din veniturile obținute peste hotarele țării, la fel cum pot face și cetățenii cu reședința permanentă în Republica Moldova.

5. Promo-LEX își exprimă preocuparea cu privire la faptul că o persoană inclusă pe listele candidaților ale unui partid la alegeri la nivel național poate, de asemenea, participa în cadrul alegerilor în circumscripțiile electorale uninominale, din partea aceluiași partid sau în calitate de candidat independent. Acest fapt creează posibilitatea finanțării indirecte și mascate ale campaniilor electorale ale unor partide, precum și posibilitatea finanțării duble a unui astfel de candidat prin alocarea unei porțiuni din mijloace financiare atât din fondul electoral al partidului, cât și din fondul electoral al candidatului independent.

6. Promo-LEX este profund îngrijorată de existența potențialului pentru utilizarea abuzivă a resurselor administrative în timpul viitoarelor campanii electorale. Având în vedere caracterul insuficient reglementat al acestei chestiuni în legislație, dar și faptul că circa 60% dintre primari și consilieri locali aparțin de partidul de la conducerea țării, există un risc înalt că aceștia vor fi tentați să ”ajute” colegii lor de partid prin utilizarea resurselor administrative aflate la dispoziția lor.

7. O altă deficiență se referă la capacitatea Autorității Naționale de Integritate de a elibera certificate de integritate pentru acele persoane care se vor înregistra ca și candidați pentru Parlament, și caracterul regulamentar lipsit de claritate și efectele acestor certificate.

8. Într-un final, Promo-LEX este de părere că decizia recentă a Curții de Justiție, de a anula rezultatele alegerilor locale din 18 Mai 2018 pentru funcția primarului de Chișinău, a stabilit un precedent periculos de suspendare a libertății de exprimare și suprimare a voinței poporului, astfel alimentând temerile privitoare la potențialul impact negativ al sistemului judiciar asupra viitoarelor alegeri parlamentare. Din păcate, decizia Curții de Justiție a fost arbitrară deoarece niciunul dintre candidații electorali, CEC sau cetățeni nu au solicitat invalidarea rezultatelor alegerilor. De asemenea, decizia a fost una disproporțională din moment ce în loc să impună candidatului respectiv o amendă de 75 Euro pentru presupusa contravenție, Curtea a decis să invalideze atât rezultatele alegerilor din primul, cât și al doilea scrutin, astfel pedepsind toți alegătorii care au participat la alegeri – o sancțiune care nu este prevăzută de legislație

Declarația integrală poate fi citită mai jos: