Organizarea alegerilor parlamentare noi în Federația Rusă confirmă controlul Rusiei în regiunea transnistreană a Republicii Moldova, susține avocatul Asociației Promo-LEX, Pavel Cazacu. Într-un comentariu pentru IPN, avocatul a declarat că după organizarea alegerilor prezidențiale ruse în regiunea transnistreană, în martie 2018, fără acordul autorităților moldovenești, poate fi observat că situația se repetă. Pe 9 septembrie curent, au fost organizate alegeri parlamentare noi pentru alegerea deputaților în Duma Federației Ruse.

Alegerile au fost organizate în șapte circumscripții: nr. 71 regiunea Amur, nr. 98 din regiunea Kaliningrad; nr. 129 din regiunea Nizhny Novgorod; nr. 158 din regiunea Samara, nr. 163 și nr. 165 din regiunea Saratov, nr. 180 regiunea Tveri. Potrivit sistemului electoral rus, cetățenii ruși de peste hotare se regăsesc în una din cele 225 de circumscripții. La ultimele alegeri parlamentare ruse din anul 2016, regiunea transnistreană a fost „împărțită” între cinci circumscripții. Ca urmare a faptului că învingătorii a două dintre aceste circumscripții au devenit primari ai Kaliningradului, respectiv a orașului Samara, au fost eliberate două locuri în Duma rusească. Autoritățile Federației Ruse au decis deschiderea a șase secții de votare pe teritoriul Republicii Moldova, dintre care trei în regiunea transnistreană, în Dubăsari, Dnestrovsk și Tiraspol.

Pavel Cazacu menționează că deschiderea secțiilor de votare în localitățile din stânga Nistrului este posibilă ca urmare a deciziilor unilaterale ale autorităților Federației Ruse. Or, aparent, nu există acordul autorităților constituționale ale Republicii Moldova în acest sens. De asemenea, aceste alegeri sunt organizate cu implicarea generoasă a structurilor neconstituționale din regiunea transnistreană care facilitează la maximum aceste proceduri. Implicarea administrației de facto de la Tiraspol se observă inclusiv când locuitorii regiunii sunt chemați la vot. Cel mai des argument al reprezentanților structurilor locale din regiune este faptul că, odată aleși, deputații vor facilita modificările legislative privind simplificarea obținerii cetățeniei ruse pentru locuitorii regiunii transnistrene.

Potrivit expertului, în ultimele săptămâni, regiunea transnistreană a fost vizitată de doi deputați din Duma rusească. Aceștia au discutat cu reprezentanții structurilor neconstituționale locale, dar au avut și vizite în teritoriu. Straniu sau nu, ambii reprezintă partidul politic „Единая Россия” (trad. Rusia Unită). În aceeași perioadă, regiunea transnistreană a fost vizitată de un singur candidat din listele electorale, care este înaintat de către partidul „Единая Россия” (trad. Rusia Unită).

„Observăm că în regiunea transnistreană a Republicii Moldova au acces deputați din Duma rusească, au acces și pot face agitație electorală candidații la alegerile parlamentare. Totuși, este regretabil că, atunci când vine vorba despre alegerile prezidențiale sau parlamentare ale Republicii Moldova, reprezentanții autorităților constituționale moldovenești nu se bucură de aceleași condiții. Aceste acțiuni periodice reprezintă o confirmare a existenței controlului politic permanent al Federației Ruse în regiunea transnistreană”, a notat avocatul.

În opinia sa, mesajul ce îl adresează în mod continuu Federația Rusă este unul contradictoriu. Oficial, se afirmă că regiunea transnistreană este teritoriul Republicii Moldova. Pe de altă parte se observă că efectiv controlul, inclusiv cel politic asupra regiunii, nu încetează să fie exercitat. Acest control este exercitat contrar dreptului internațional, mai ales că este urmat de o lipsă evidentă de responsabilitate.

Potrivit celor mai recente hotărâri ale Curții Europene a Drepturilor Omului (Sandu și alții c. Moldovei și a Rusiei din 17 iulie 2018) s-a reiterat că regimul de la Tiraspol continuă să supraviețuiască numai datorită susținerii militare, economice, financiare, informaționale și politice a Federației Ruse. Astfel, consolidarea situației din regiunea transnistreană, unde nu există mecanisme eficiente de protecție a drepturilor omului, este cauzată de aceste evenimente repetate organizate de către Federația Rusă.

Referitor la deschiderea secțiilor de votare în regiunea transnistreană, Promo-LEX regretă pasivitatea autorităților constituționale. Anterior, cu excepția alegerilor prezidențiale ruse din martie 2018, aceste acțiuni erau condamnate la nivel oficial.