Un magazin de încălțăminte din Chișinău este impus să-și ceară scuze publice obligat să aducă scuze publice. Asta după ce Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității a stabilit că panoul de la intrarea în magazin este cu caracter sexist.
Panoul publicitar ilustra o poză în care erau prezentate picioarele dezgolite ale unei femei, alături de un slogan cu aluzii sexuale.
Consiliul a notat că expunerea unor părți ale corpului feminin (picioarele) într-o ipostază provocatoare face aluzie la fantezii sau dorințe sexuale și urmărește scopul de a atrage clienți. Astfel, a fost stabilit faptul hărțuirii, prin plasarea în spațiul public a panourilor publicitare care prezintă femeia într-o ipostază umilitoare.
În plângerea depusă la Consiliu a fost invocată o faptă de discriminare sub formă de hărțuire, manifestată prin producerea și distribuirea publicității care lezează demnitatea umană.
Astfel, Consiliul a decis:
1. Publicitatea are un caracter sexist și lezează demnitatea femeilor.
2. Reclamata va înlătura panourile publicitare amplasate la intrarea în magazinul amplasat pe str. Kiev 16/1, mun. Chișinău.
3. Reclamata va aduce scuze publice în legătură cu faptul amplasării publicității cu caracter sexist.
4. Reclamata va depune toată diligența de a nu admite situații similare în viitor. În acest sens, Consiliul recomandă reclamatei să consulte Ghidul de evaluare a publicității sexiste1, elaborat de către Asociaţia Agenţiilor de Publicitate „AAPM” în colaborare cu Programul ONU „Femeile în Politică” şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei a RM.
5. Reclamata va informa Consiliul, în termen de 10 zile de la recepționarea prezentei decizii, despre măsurile întreprinse și/sau despre cele planificate în vederea executării prezentei decizii.
6. Decizia se comunică părților și va fi făcută publică pe adresa www.egalitate.md.
7. Decizia este cu drept de atac în instanța de contencios administrativ, conform prevederilor pct. 65 din Regulamentul cu privire la activitatea Consiliului pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității adoptat prin Legea nr.298/2012 și Codului administrativ nr. 116/2018.
Publicitatea sexistă este interzisă prin lege, conform prevederilor art. 111 alin. (2) din Legea cu privire la publicitate nr. 1227/1997. În sensul acestor prevederi, se consideră sexistă publicitatea care prezintă femeia sau bărbatul drept obiect sexual, în situații umilitoare ce ofensează demnitatea umană sau care promovează stereotipuri discriminatorii susținătoare ale percepției că femeia este o ființă slabă, vulnerabilă și dependentă, având o poziție socială inferioară.
În primul semestru al anului 2019, la Consiliu au parvenit 14 plângeri în care se invocă lezarea demnității umane, dintre care pe 6 cauze au fost emise decizii de constatare (3 prin publicitatea sexistă ), celelalte fiind în proces de examinare.