Comisia parlamentară care investighează modul în care au fost organizate rundele de privatizări în ultimii ani, a trimis scrisori în cinci țări: Spania, Franța, Austria, Anglia și SUA. Deputații vor să afle de la companiile care au fost selectate de autoritățile noastre pentru a fi invitate la concursul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău, dacă au primit până la urmă invitațiile.
„Ieri, am solicitat confirmarea primirii invitațiilor de participare la concursul privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) celor 5 companii aeroportuare selectate de Comisia de evaluare. Comisia de concurs urma să expedieze candidaților selectați invitații de participare la concurs, iar responsabil de invitații a fost dl Petru Jardan, pe atunci directorul întreprinderii de stat Aeroportul Internațional Chișinău”, a scris pe facebook președintele comisiei de anchetă, Igor Munteanu.
Cele cinci companii care trebuiau să primească invitații la concursul din R. Moldova sunt:
- AENA International – Madrid, Spania – Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas
- Aeroports de Paris – Paris, Franța
- Flughafen Wien AG – Viena, Austria
- Heathrow Airport Holdings – Londra, Anglia
- Houston Sistem Aeroportuar – Houston, USA
Amintim că, în 2013, când s-a organizat concursul pentru concesionarea Aeroportului Chișinău, doar două companii din Rusia au prezentat oferte: „Vnukovo-Invest” şi „UK Komaks”. Primul agent economic nu a îndeplinit toate criteriile și nu a fost acceptat în concurs. Astfel, a existat o singură companie interesată care a și luat în concesiune aeroportul pentru 49 de ani.
„Avia Invest” a obținut dreptul de gestiune a aeroportului, chiar dacă nu a participat la concurs. SRL-ul a fost înregistrat mai târziu în Chișinău, având printre fondatori o uzină rusească de producere a locomotivelor și SA „Aeroportul Habarovsk”, reprezentată de „UK Komaks”, care a depus oferta la concurs.
Anterior, Comisia parlamentară de anchetă care analizează modul de organizare și desfășurare a privatizărilor a cerut Procuraturii Generale și Centrului Național Anticorupție să inițieze anchete penale, pentru a verifica cât de legale au fost acțiunile unor funcționari care au pregătit și au semnat acordul de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău.