Funcționarii care au fost implicați în organizarea procesului de privatizare a „Air Moldova” nu au inclus în contract obligativitatea cumpărătorului de a achita datoriile pe care le avea compania de stat în sumă de 1,3 miliarde de lei. În contract nu a ajuns nici planul de dezvoltare al companiei și nici angajamente serioase de a investi în flota aeriană, în securitate sau de a menține efectivul angajaților. Despre asta a vorbit președintele Comisiei parlamentare de anchetă care verifică privatizările, Igor Munteanu, în cadru emisiunii „Punctul pe azi” de la „TVR Moldova”.

Au ieșit atunci în conferință de presă  și au declarat că în sfârșit am găsit pe cineva care să achite datoriile „Air Moldova”, dar a fost doar o manipulare… Datoriile de 1,3 miliarde de lei trebuiau să fie plătite în 3-4 luni, dar reprezentanții „Blue Air” au declarat în mai multe rânduri că nu se simt obligați să plătească aceste datorii. A fost o afacere obscură, care trebuie să fie examinată de autorități”, a spus Munteanu.

Datoria „Air Moldova” nu a fost plătită nici până astăzi, iar statului nu i-au fost restituite 40 de milioane de lei pe care le acordase înainte de privatizare companiei „Air Moldova”. „Anterior a fost o strategie de restructurare a companiei și a fost acordat un ajutor de stat de 40 de milioane. Acest ajutor trebuia să fie restituit. Până acum nu a fost restituit nici ajutorul de stat și nici datoriile de 1,3 miliarde de lei”, a adăugat Munteanu.

Deputatul a precizat că accesul la rapoartele financiare ale „Air Moldova” a fost blocat și a lipsit un audit: „Acea datorie de 1,3 miliarde de lei ar fi însemnat că cineva trebuie să fie responsabil de administrarea defectuoasă a acestei companii”.

Nici evaluarea făcută înainte de privatizare nu ar fi fost corectă, afirmă Igor Munteanu: „44% însemna cota de piață pe care o gestiona „AIR Moldova”. O piață de 3 miliarde de lei. În total, prețul de vânzare a fost de 48 de milioane de lei. Prețul venit în urma unui evaluator care, potrivit consultanților noștri, angajați de comisia de anchetă, nu a ținut cont de standardele internaționale pentru evaluarea unei asemenea companii. Nu intru în detalii, dar această companie nu avea competența să evalueze proprietăți complicate”.

Amintim că „Air Moldova” a fost privatizată în toamna anului trecut. Agenția Proprietății Publice a anunțat atunci că a fost cumpărată de  „Civil Aviation Group”, o companie  fondată de un grup de investitori, între care cota cea mai mare era deținută de compania cu renume internațional „Blue Air”.

Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!