Avem prevederi legale mai dure de aproape un an de zile, dar șoferii nu s-au disciplinat. Mii de conducători auto continuă să urce la volan în stare de ebrietate, arată datele Inspectoratului Național de Patrulare. Dar nici legea nu pare să fie aplicată pe măsură și o demonstrează statisticile.
Din decembrie 2018, de când au intrat în vigoare prevederile legislative care permit anularea permiselor de conducere șoferilor prinși băuți la volan, doar 136 de conducători auto au fost lipsiți total de dreptul de a conduce.
„Începând cu data de 14.12.2018, de la instanțele de judecată au parvenit 136 de încheieri definitive cu privire la anularea dreptului de a conduce vehicule și, respectiv, a permisului de conducere, ca urmare a comiterii unor infracțiuni ce țin de conducerea vehiculelor în stare de ebrietate”, a precizat Agenția Servicii Publice într-un răspuns oferit la solicitarea TV8.md.
Ce spune legea
Dacă șoferul vrea să-și redobândească dreptul de a conduce, o poate face doar după patru ani de la pronunțarea sentinței definitive. În plus, trebuie să susțină repetat examenul auto, proba teoretică și practică, și să prezinte un certificat privind „instruirea anti-alcool”.
Programul probațional obligatoriu anti-alcool urmează a fi realizat de Inspectoratul Național de Probațiune și va costa 4000 de lei. Aspiranții vor fi obligați să participe la toate cele 20 de ore „de corecție” prevăzute în programul anti-alcool.
Statisticile alarmante ale INP
Inspectoratul Național de Patrulare (INP) a anunțat că, doar în nouă luni ale anului curent, polițiștii au depistat 3 751 de șoferi care conduceau în stare de ebrietate. Pe drumuri şi-au pierdut viaţa 30 de persoane, iar 134 au rămas cu sechele, în rezultatul celor 117 accidente comise de șoferi băuți.
Cel mai recent caz, care a bulversat societatea, a avut loc în sectorul Buiucani al capitalei, când un „Porsche” s-a tamponat violent într-un troleibuz. Șoferița era beată și fusese implicată anterior și în alte accidente comise în timp ce conducea în stare de ebrietate. Femeia a stat și la închisoare timp de șase luni, după producerea unui accident.
După accidentul de la Buiucani, femeia a murit la spital, iar pasagerul din mașina sa a decedat pe loc. Autoritățile au anunțat ulterior un plan de acțiuni pe care intenționează să-l implementeze pentru a nu mai admite pe viitor astfel de tragedii. Printre propuneri se numără anularea permisului de conducere pe viață și confiscarea mașinii.
Vedeți mai jos planul Guvernului: