Privatizarea întreprinderii de stat „Gările și Stațiile Auto” s-a făcut cu zeci de încălcări grave de procedură, iar proiectul acceptat de fosta guvernare este „străin pentru interesul public”, susține deputatul Igor Munteanu, președintele Comisiei parlamentare de anchetă care a analizat modul de desfășurarea a privatizărilor. Potrivit deputatului, în anul curent nu au fost realizate nici jumătate din investițiile care trebuiau făcute în 2019, potrivit contractului de parteneriat public-privat.

Igor Munteanu spune că persoanele rămase asociate în compania „Gările Auto Moderne” nu au capacitatea să îndeplinească condițiile contractului. Singurul asociat care avea posibilități financiare, compania „ExFactor-Grup” s-a retras din afacere.

„A fost folosit același model ca la privatizarea „Air Moldova”. O companie mare ia fața și după asta dispare. Acolo a fost „Blue Air”, iar aici „ExFactor” care în 2019 se retrage dintre executanți. Asta trezește nedumeriri, mai ales că „ExFactor” avea legături de afaceri cu fugarul Ilan Șor”, a comentat deputatul.

Nereguli la semnarea contractului de privatizare

Referindu-se la încălcările de procedură admise la organizarea concursului de privatizare, Igor Munteanu s-a arătat nedumerit de faptul că a fost anulată obligația de a prezenta garanții bancare și companiilor interesate de concurs li s-a permis să prezinte doar o poliță de asigurare.

Perioada de pregătire, acordată agenților economici, ar fi fost prea mică – 47 de zile. „Această decizie s-a luat în folosul unui anumit grup, care era pregătit, care a avut din timp acces la toate documentele și avea

într-un timp record scanat toate lucrările pe care trebuie să le facă”, a comentat Munteanu.

De asemenea, la semnarea contractului de parteneriat-public privat a fost diminuată garanția de bună execuție. Inițial era prevăzută o garanție de 10% din volumul lucrărilor, ceea ce ar fi ar însemnat 20 de  milioane de lei, dar s-a ajuns la cinci milioane de lei.

Igor Munteanu a mai precizat că investitorii nu au în prezent proiecte tehnice pentru lucrările de modernizare pe care ar trebui să le realizeze în valoare de 15 milioane de lei și nu au contractat credite bancare, nu au majorat capitalul pentru putea efectua aceste investiții.

„O parte din creanțele transportatorilor față de gări au rămas neacoperite. Estimativ, este vorba de 7 milioane de lei, dar asta trebuie cercetat separat”, a punctat Igor Munteanu.

Deputatul crede că Agenția Proprietății Publice ar trebui să ajungă la o înțelegere cu partenerii privați pentru a rezilia pe cale amiabilă contractul de privatizare a „Stațiilor și Gărilor Auto, altfel autoritățile s-ar putea adresa în instanța de judecată pentru anularea contractului.

Suntem liberi și scriem pentru tine. Tu meriți! O facem cu pasiune, dedicație și onestitate. Iar pentru a continua, avem nevoie de ajutorul tău!

Susține redacția TV8.md cu o donație pe contul nostru de PayPal sau Patreon.

Îți mulțumim!