Cel târziu până la sfârșitul lunii iulie, în țară vor fi livrate 12 locomotive contractate prin intermediul proiectului finanțat de consorțiul BERD – BEI.
Într-un răspuns al Căii Ferate a Moldovei pentru IPN, se precizează că locomotivele sunt diesel TE33AC, cu motor GEVOI 2. Comparativ cu generația anterioară de locomotive diesel TEIO, locomotivele noi au un nivel mai redus de emisii nocive, cu circa 30%, și un consum cu 15% mai jos. Locomotivele sunt controlate de un sistem cu microprocesor și sistem de diagnostic la bord.
Potrivit sursei citate, licitația pentru procurarea locomotivelor a fost finalizată la 30 septembrie 2018, fiind selectată compania GE Parts LLC. Contractul a fost semnat pe 6 noiembrie 2018.
Procurarea locomotivelor este prevăzută în acordul de împrumut cu BERD (din anul 2014), denumit convențional „Restructurarea Căilor Ferate Moldovenești”, în valoare de 52,5 milioane de euro. Ulterior, proiectul a fost cofinanțat de către Banca Europeană de Investiții (BEI), care a oferit 50 de milioane de euro. Mai târziu, au fost încheiate și două acorduri de grant, de cinci milioane de euro, pentru co-finanțarea achiziționării locomotivelor prin Facilitatea de Investiții pentru Vecinătate (NIF) și acordul de grant în valoare de 250 de mii de euro pentru punerea în aplicare a sistemului informațional de management al energiei (EMIS) din Fondul Special al Acționarilor BERD. Astfel, bugetul total al proiectului finanțat de BERD, BEI și UE este de 106,75 milioane de euro.
Pe lângă procurarea locomotivelor, proiectul prevede reabilitarea infrastructurii feroviare a sectorului Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești cu lungimea de 233 km. CFM se obligă să înlocuiască șinele existente cu tronsoane de cale fără sudură marca R65, să repare capital și parțial peste 200 de km de linii, să repare capitală 39 de pasaje la nivel, precum și să înlocuiască toate generatoarele diesel de la stații cu altele noi etc.
Potrivit CFM, realizarea lucrărilor de reabilitare la linia de cale ferată Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești și achiziționarea unor locomotive noi va permite majorarea capacității de circulație a liniei de 1,6 ori și majorarea vitezei medii de secție a trenurilor de marfă până la 60 km pe oră. În prezent această viteză este de 35 km pe oră.